Jeden z największych kontenerowców towarowych na świecie odwrócił się na bok i zablokował cały ruch w egipskim Kanale Sueskim, grożąc zakłóceniem globalnego systemu żeglugowego, który został już wystarczająco nadwyrężony przez pandemię koronawirusa. Kontenerowiec utknął wczoraj i jest nadal uziemiony. Władze kanału w dalszym ciągu pracują nad zepchnięciem go z mielizny.

Kontenerowiec pływający pod banderą Panamy uziemiony w Kanale Sueskim, źródło: AFP/aljazeera.com

Przyczyny blokady

Kontenerowiec, który zablokował kanał, to MV Ever Given pływający pod banderą Panamy. Jego zadaniem jest przewóz towarów między Azją a Europą. Jak w oświadczeniu powiedziała firma Evergreen Marine Corp., która obsługuje statek, przyczyną blokady były silne wiatry, które pojawiły się gdy kontenerowiec wpłynął do Kanału Sueskiego z Morza Czerwonego. Blokada grozi poważnym zakłóceniem globalnego systemu żeglugowego.

Kontenerowiec, który zablokował we wtorek Kanał Sueski, Źródło: AuroraIntel – twitter

Czy blokada może wpłynąć na wzrost cen modułów PV?

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na kontenerowcu, który wczoraj utknął w Egipcie, były przewożone moduły fotowoltaiczne. To nie jedyny czynnik, który może wpłynąć na wzrost cen modułów. Drugim czynnikiem jest wydłużony czas transportu dla innych statków. Jak podało BBC, kontenerowiec zablokował drogę dziesiątkom innych statków i tym samym uwięził je na torach wodnych w obu kierunkach.

Według naszego źródła, przez najbliższy miesiąc może nie udać się płynąć tą trasą, co podniesie koszty transportu, które i tak nadal są wysokie. Wiele dostaw modułów PV czy falowników będzie musiało teraz płynąć wokół Afryki, aby dowieźć produkty do Europy. Przy wysokich cenach ropy opłynięcie Afryki będzie kosztowało nie tylko czas, ale i wzrost bezpośrednich kosztów transportu, więc może wpłynąć na ceny komponentów.

Źródło:
– własne
– BBC/ ALJAZERA

Redakcja GLOBEnergia