Wszystko co musisz wiedzieć o przeglądzie pompy ciepła!

Pompy ciepła to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań grzewczych. Nowych instalacji przybywa na potęgę. Tym samym niedoświadczeni właściciele takich urządzeń często mają wiele wątpliwości. Jedną z popularniejszych kwestii jest przegląd tego urządzenia i gwarancja przysługująca po zakupie. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i mankamenty wokół przeglądów z ekspertem Panasonic, Karolem Ulikowskim. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia
Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Bez przeglądu nic nie ma sensu 

Jak powinniśmy podejść do tematu przeglądu pompy ciepła? Czy jest on obowiązkowy? Po co się go wykonuje? Zacznijmy od początku, czym z definicji jest przegląd pompy ciepła: 

Przegląd okresowy pompy ciepła to regularne czynności serwisowe mające na celu sprawdzenie poprawności pracy urządzenia oraz przygotowania urządzenia do kolejnego sezonu.

Karol Ulikowski, ekspert Panasonic

Sformułowanie “regularne przeglądy” jest tutaj kluczowe. Wykonywanie przeglądów i serwisów, tylko i wyłącznie w sensownych interwałach czasowych będzie odpowiednio przeciwdziałać zagrożeniom. Takie działanie jest również sugerowane przez większość producentów. 

Przegląd powinien być przeprowadzany co roku. Pierwszy następuje 12 miesięcy od daty montażu i kolejne również co 12 miesięcy.

Karol Ulikowski, Panasonic

Dlaczego dopilnowanie przeglądu instalacji pompy ciepła jest takie ważne? 

Dokonanie przeglądu pompy ciepła jest wymagane odgórnie, przez producenta. Wzmiankę o takim wymogu znajdziemy na karcie gwarancyjnej urządzenia. Powinny się tam znaleźć również informacje ile razy w roku powinien odbyć się przegląd (zazwyczaj raz). Przeczytamy tam również, czy firma dokonująca tego zlecenia musi mieć akredytację producenta (zazwyczaj tak). 

Bez wykonywania przeglądu tracimy warunki gwarancyjne. Przegląd jest tak naprawdę swoistą gwarancją utrzymania warunków z karty gwarancyjnej.

omawia konsekwencje braku przeglądów Karol Ulikowski. 

Jeżeli na karcie zawarto przykładowo informację o 3 latach gwarancji na urządzenie oraz 5 latach gwarancji na sprężarkę, to bez ważnego przeglądu terminy te nie obowiązują. Dlatego też producent będzie miał prawo do nieuznania gwarancji w wypadku usterki pompy ciepła. 

Zachowanie gwarancji to nie jedyna rzecz która powinna stanowić zachętę do wykonywania regularnych przeglądów. 

Wykonując przeglądy wydłużamy żywotność pompy ciepła. Kolejny argument to fakt narażenia się na wysokie zużycie energii. Urządzenie z zabrudzonym wymiennikiem ciepła czy zaburzonym przepływem czynnika roboczego będzie pracować mało wydajnie.

opowiada ekspert

Urządzenie działające w optymalnym zakresie pracy będzie miało najdłuższą żywotność. Dodatkowo będzie pobierało ilość energii mniej obciążającą portfel właściciela.  Zdaniem Ulikowskiego powodem dla którego pompa będzie pobierała więcej energii jest konieczność zrekompensowania sobie strat ciepła na zabrudzonej powierzchni wymiennika, czy zaburzony przepływ przez zabrudzone filtry wody. Urządzenie pracujące w gorszych warunkach, więc konsumuje więcej energii.

Inny ważny aspekt pilnowania stanu urządzenia to jego cicha praca. Funkcjonowanie z zabrudzonymi podzespołami przyczynia się do wzrostu natężenia dźwięku w trakcie pracy. Co z pewnością negatywnie oddziaływuje na otoczenie.

Na koniec rzecz najbardziej oczywista - w trakcie przeglądu serwisant jest w stanie wykryć nieprawidłowości systemu. Dzięki regularnym przeglądom instalator jest w stanie zauważyć, że dana pompa zaczęła generować mniej energii, bądź pogorszyły się jej parametry COP. Może to świadczyć o nieszczelności systemu. 

Przegląd to również swoista profilaktyka. Dzięki niemu możliwe jest zapobieganie usterkom które jeszcze nie wystąpiły bądź są jeszcze mało szkodliwe. 

Gdzie szukać serwisanta?

Po pierwsze pilnowanie terminu przeglądu pompy ciepła to obowiązek właściciela urządzenia. Dlatego też, to na niego spada kwestia znalezienia odpowiedniego serwisu. Przegląd może wykonać każda firma instalacyjna posiadająca akredytację. Jak znaleźć taką firmę? Wystarczy odwiedzić stronę internetową Panasonica i posłużyć się zakładką wyszukiwarka instalatorów. Strona pokaże odpowiednie firmy w pobliżu wybranej lokalizacji. Można również zadzwonić na infolinię Panasonica. Wtedy wysłanie ekipy serwisowej odbędzie się właśnie przez nich.

Artykuł sporządzono na podstawie Webinarowej Środy z Panasonic

Zobacz również