Z autobusu do domu – drugie życie baterii pojazdów elektrycznych

Z autobusu do domu - drugie życie baterii pojazdów elektrycznych

Z każdym rogiem na drogach można zaobserwować coraz więcej pojazdów elektrycznych. Coraz częściej także komunikacja miejska jest wyposażona w autobusy elektryczne. Wraz z ich rosnącą liczbą, przybywa baterii, które muszą być systematycznie wymieniane. Czy oznacza to, że niedługo zaleje nas fala zużytych baterii pochodzących z pojazdów elektrycznych?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Z autobusu do domu - drugie życie baterii pojazdów elektrycznych

Podziel się

Baterie autobusowe muszą posiadać dużą wydajność, ponieważ pojazd powinien być w stanie pokonać całą wyznaczoną trasę bez postojów poświęconych na ładowanie. Każdy akumulator wraz z upływem lat staje się coraz mniej wydajny, co w konsekwencji ogranicza odległość jaką może pokonać pojazd. Największy wpływ na degradację baterii mają częste cykle ładowania i rozładowywania dużymi mocami. Tym samym akumulatory muszą być systematycznie wymieniane, średnio raz na 5 do 10 lat. Intensywne wykorzystanie baterii autobusowych nie oznacza jednak, że po upływie tego czasu są one bezużyteczne. Jak pokazuje przykład firmy BMZ Group, największego w Polsce producenta baterii litowo-jonowych, po zakończeniu swojej pracy w pojeździe elektrycznym baterie mogą stać się integralnym elementem magazynu energii.

Drugie życie baterii autobusowej

Domowy magazyn energii składa się z małych modułów, które w połączeniu stanowią jeden blok baterii. Analogicznie sprawa wygląda w przypadku baterii autobusowej. Magazyny energii również posiadają określoną żywotność - średnio około 10 lat. Po upływie tego czasu należy je wymienić, Jednak niekoniecznie jesteśmy zmuszeni do zakupu całkowicie nowych modułów. Jak przekonuje spółka BMZ, znacznie tańszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie modułów pochodzących z baterii autobusowych.

Te baterie, które już skończyły pracę w autobusach elektrycznych nadal posiadają około 70 - 80% swojej pierwotnej żywotności i są całkowicie sprawne. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by były ponownie użyte. Dodatkowo, jest to rozwiązanie dużo tańsze i przyjazne dla środowiska. Baterie autobusowe mogą zyskać drugie życie także w dużych magazynach energii, na przykład przy farmach fotowoltaicznych lub wiatrowych. Stacjonarne magazyny energii mogą z kolei posłużyć jako awaryjne źródło zasilania w przypadku nadmiernego obciążenia sieci i konieczności akumulacji energii pochodzącej z nadprodukcji z OZE. Ponadto mogą one ułatwić zarządzanie energią zwłaszcza w momencie wejścia w życie taryf dynamicznych.

Co ciekawe, okazuje się, że system magazynowania energii firmy BMZ może być użytkowany w jeszcze szerszym zakresie zastosowań przemysłowych i komercyjnych. Potencjalnie może on zostać użyty jako źródło zasilania podczas imprez masowych oraz jako mobilny bank energii (np. dla zespołów konserwacyjnych dostawców energii lub operatorów sieci energetycznych). Tak szeroki wachlarz zastosowań pozwala mieć nadzieję, że żadna bateria autobusowa nie zostanie po prostu wyrzucona do kosza, tylko ponownie wykorzystana - oczywiście po odpowiednim zaprojektowaniu. 

Odzysk drogocennych surowców 

Po zakończeniu swojej pracy w magazynach energii baterie mogą zostać poddane recyklingowi. Ten proces pozwoli na odzyskanie z akumulatorów drogocennych surowców, takich jak lit czy nikiel. Zasoby tych materiałów są na świecie ograniczone, a ich wydobycie powoduje emisję zanieczyszczeń i szkody środowiskowe. Dlatego tak ważne jest ich powtórne wykorzystanie. Dodatkowo zużyta bateria sama w sobie jest odpadem, który musi być gdzieś bezpiecznie składowany. Dobrą wiadomością jest to, że rośnie liczba przedsiębiorstw zajmujących się recyklingiem zużytych baterii pojazdów elektrycznych. To pozwala mieć nadzieję na rozwój bardziej zrównoważonej produkcji zarówno baterii elektrycznych pojazdów jak i akumulatorów wykorzystywanych w magazynach energii.

Przekształcenie baterii autobusowych na magazyny energii domowych wymaga oczywiście odpowiedniego przetwarzania, oceny ich stanu technicznego i zastosowania systemów zarządzania energią. W ten sposób baterie mogą przechowywać nadmiar energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej lub tanią energię z sieci w okresach niskiego zapotrzebowania, a następnie dostarczać ją w czasie szczytu zużycia energii. Efektywność przede wszystkim!

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia