Za błędnie zaparkowane auto przy stacji ładowania zapłacisz 150 zł. Sprawdzą to kamery

Operatorzy stacji ładowania coraz częściej zgłaszają problem blokowania przez pojazdy miejsc postojowych przy stacjach ładowania. Jeden z nich postanowił działać i zaangażował zarządcę parkingów EuroPark do monitorowania miejsc parkingowych. Od 1 lutego 2022 roku możemy spodziewać się kar w wysokości 150 zł. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Mowa o jednym z największych operatorów stacji ładowania - GreenWay Polska. Użytkownicy tych stacji będą musieli liczyć się z karami, jeśli będę nieprawidłowo użytkować stacje ładowania. Operator zaangażował zarządcę parkingów EuroPark do monitorowania miejsc parkingowych przy swojej sieci publicznych stacji ładowania. Kierowcy, których pojazdy blokują miejsca postojowe przy stacjach ładowania GreenWay od 1 lutego mogą spodziewać się konieczności uiszczenia opłaty porządkowej w wysokości 150 zł za niewłaściwe parkowanie. Należy podkreślić, że sieć ładowania samochodów elektrycznych GreenWay jest infrastrukturą o charakterze publicznym, z założenia więc mają do niej dostęp wszyscy kierowcy, którzy chcą naładować swój samochód elektryczny.

Dostajemy od naszych klientów informacje, że nie mogą używać ładowarek, bo blokują je samochody, które już przestały się ładować lub nie są w ogóle podłączone od naszych urządzeń – mówi Grzegorz Sońta, Kierownik Działu Obsługi Klienta GreenWay Polska. – To tak, jakby ktoś zatankował samochód na stacji paliw, po czym udał się na zakupy lub lunch, zostawiając auto przy dystrybutorze - wyjaśnia. 

Miejsca postojowe przy stacjach ładowania GreenWay oznaczone są znakiem D-18a, co oznacza, że przeznaczone są tylko dla pojazdów, które są w trakcie ładowania baterii. Od 1 lutego zasady postoju przy ładowarkach określone będą dodatkowo regulaminem korzystania z miejsc parkingowych. 

Miejsca parkingowe przy stacjach ładowania są w odpowiedni sposób oznakowane i  oznaczone odpowiednim znakiem informacyjnym. W świetle regulaminu, poprzez wjazd na teren miejsca parkingowego przy stacji, użytkownik pojazdu akceptuje warunek, że miejsce to przeznaczone jest wyłącznie dla pojazdów elektrycznych w celu ich naładowania.

W przypadku braku akceptacji lub niespełnienia warunków regulaminu parkingu użytkownik pojazdu nie ma prawa korzystać z miejsc parkingowych przy stacjach ładowania.

Pomoże monitoring 

W ramach współpracy GreenWay i EuroPark, od 1 lutego EuroPark będzie stopniowo obejmował monitoringiem kolejne stacje ładowania w sieci GreenWay na terenie całej Polski. W sytuacji, gdy na miejscach postojowych przy ładowarkach będą się znajdowały samochody do tego nieuprawnione, ich kierowcy będą musieli liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty porządkowej w wysokości 150 zł tytułem niezgodnego z regulaminem korzystania z parkingu. Zasada ta dotyczy samochodów spalinowych oraz samochodów elektrycznych, które nie są podłączone do ładowarki.

Opłata naliczana będzie wyłącznie przez kontrolera EuroParku w oparciu o zdjęcie z widocznym numerem rejestracyjnym pojazdu oraz regulaminem miejsc parkingowych.

Nieprawidłowe zajmowanie miejsca parkingowego przy ładowarce mogą także zgłaszać sami kierowcy. W ten sposób wzrośnie dostępność miejsc parkingowych przy ładowarkach GreenWay dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, którzy faktycznie chcą z nich skorzystać.

Według danych z końca grudnia 2021 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o 20 253 sztuki - o 93 proc. względem analogicznego okresu w 2020 roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Źródło: Greenway/PSPA

Zobacz również