Żabka testuje samochód elektryczny od firmy Scania. Co przyniesie współpraca?

Od 26 lipca sieć sklepów Żabka rozpoczęła testy elektrycznego pojazdu wyposażonego w wiele inteligentnych rozwiązań. Tym samochodem jest Scania 25P, a przy jego pomocy dostarczany będzie towar do sklepów zlokalizowanych na terenie i w okolicach Warszawy. Testy mają wykazać jak sprawdza się elektryczny samochód dostawczy. Jakie są kulisy współpracy Żabki ze Scanią?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Jednym z celów środowiskowych sieci Żabka jest minimalizowanie skutków globalnego ocieplenia i prowadzenie działań w kierunku ograniczenia emisji. 

“Przeciwdziałanie zmianom klimatu to wyzwanie globalne. Z tej perspektywy szczególnie istotne jest budowanie efektywnych partnerstw na rzecz walki z tym zjawiskiem czego przykładem jest podjęcie współpracy z kolejnym liderem rozwiązań transportowych” – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Manikowski zaznacza, że ochrona środowiska i redukowanie śladu węglowego jest szczególnie istotne na obszarach miejskich, gdzie występuje wysokie ryzyko zanieczyszczeń. Takim miejscem jest np. Warszawa i jej okolice, gdzie testowany będzie elektryczny pojazd dystrybucyjny przez najbliższe dwa tygodnie od 26 lipca.

Szybkie ładowanie

Testowanym pojazdem będzie Scania 25P B4X2NB - elektryczny samochód ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 19 ton. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwoli na przejechanie do 250 km na jednym naładowaniu. Samochód wyposażony jest w pakiet 9 baterii o całkowitej pojemności 300 kWh. Ich jednorazowe naładowanie zajmuje mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji. 

Przystosowanie pojazdu do pracy w mieście

Kabina jest nisko zawieszona, co zapewnia dobrą widoczność na zatłoczonych ulicach. Elektryczne samochody dostawcze mają bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców miast. Model testowany przez Żabkę wyposażony jest również w zaawansowany hamulec awaryjny, elektrohydrauliczny układ kierowniczy, wspomaganie uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów czy system kamer 360°. 

Przenośny system ładowania

Oprócz pojazdu, Żabka otrzyma również od firmy Scania mobilną ładowarkę DC Plug Charger Go, opracowaną przez firmę Ekoenergetyka-Polska S.A. Ładowarka może być wykorzystywana do ładowania wszystkich pojazdów elektrycznych (150-1000V). Posiada także funkcję regulacji mocy ładowania.

Mobilna ładowarka. Źródło: Scania

Współpraca z firmą Scania

“Bardzo cieszy nas, że firmy takie, jak Żabka, których działalność opiera się na częstych i terminowych dostawach produktów do sklepów, podejmują obecnie konkretne kroki w kierunku testowania i odchodzenia od pojazdów bazujących na paliwach kopalnych” - powiedział Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A. 

Scania rozwija nie tylko technologie transportowe, które bazują na energii elektrycznej, ale też inne przyjazne środowisku rozwiązania. Zaliczają się do nich biopaliwa i paliwooszczędne układy napędowe. 

Wcześniejsze testy elektrycznych pojazdów

To już kolejny testowany przez Żabkę pojazd elektryczny. Od 2019 r. sieć prowadzi testy zeroemisyjnych pojazdów dostawczych. Natomiast od 2021 r. Żabka posiada w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, dostarczający towar do sklepów na Śląsku. Żabka zainwestowała również we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach oraz w centrali.

Sieć sklepów Żabka stopniowo modernizuje swoją flotę samochodów osobowych. Prowadzone są testy, których celem jest całkowite zastąpienie aut spalinowych pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. 

Zalety elektrycznego dostawczaka

Przewagami elektrycznego pojazdu ciężarowego nad jego tradycyjnymi odpowiednikami jest cichsza praca i brak emisji dwutlenku węgla podczas jazdy. Dzięki temu takie samochody, w tym testowany pojazd dystrybucyjny Scania 25P, mogą być użytkowane w strefach czystego transportu. Dzięki braku hałasu część prac może być wykonywana w nocy, nie przeszkadzając mieszkańcom. 

Źródło: Scania

Zdjęcie główne: Scania

Zobacz również