Wzrostowy trend w sprzedaży elektryków zauważalny jest w Unii Europejskiej pomimo nowej procedury testowej WLTP, która w III kwartale 2018 roku spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej. Niestety, jak informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA), powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) – Polska jako jedno z nielicznych państw UE stanowi wyjątek.

Przyjrzyjmy się liczbom…

W III kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV. Zaliczono do nich pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA poinformował, iż w segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351 sztuk.

Trend ten nie jest widoczny w Polsce

Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw UE, gdzie wśród nabywców nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych.

W III kwartale 2018 roku zarejestrowano 286 osobowych EV. To o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym! Wzrosła za to liczba rejestracji klasycznych hybryd, osiągając poziom 5 508 sztuk (wzrost o 51,1% r/r).

ORPA alarmuje jednak, że pomimo trendu, który obserwowany jest w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r).

Co z celem do 2025 roku?

Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki przypomina, że Polski rząd w 2017 przyjął w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, iż po drogach jeździć będzie 1 milion elektryków.

Z kolei załącznik do Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 zakłada 860 tys. pojazdów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce do 2030 roku.

Fakty nie są jednak tak optymistyczne. Na swoim Twitterze Piechociński przywołuje liczbę jedynie 2,5 tys. aut elektrycznych na koniec 2018!

2,5 tys. aut elektrycznych

źródło: Twitter

Czy krajowy cel w zakresie elektromobilności jest więc osiągalny?

Źródło: Twitter, ORPA

Redakcja GLOBEnergia