Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie postanowili zjednoczyć siły, aby sprawić by marzenia stały się rzeczywistością.

 
W mieście Smoka Wawelskiego – skąd paradoksalnie bliżej w  góry, niż nad morze – tworzą pierwszą łódź zasilaną panelami słonecznymi. Niemożliwe? Ciężką pracą i zapałem udowadniają, że właśnie takie szalone na pozór przedsięwzięcia mogą odnieść wielki sukces. 
 
AGH Solar Boat Team to trzydzieści dziewięć osób z Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia (Najlepszego Koła Naukowego AGH 2015 roku) oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH (według danych szacunkowych – największego tego typu klubu w Polsce). – Tworzymy cztery sekcje zarządzane przez Team Leaderów (Konstrukcja, Elektryka, Finanse, Promocja), a kontrolę nad wszystkim sprawują dwie Koordynatorki Projektu: Agata Halińska i Anna Popiołek oraz Opiekunowie: mgr inż. Krzysztof Sornek i mgr inż. Wojciech Sajdak – mówi Joanna Maraszek, odpowiedzialna za promocję projektu.
 
– Wierzymy, że nasza pasja w promowaniu odnawialnych źródeł energii posiada wspólny mianownik nie tylko ze światem nauki i technologii, ale także z szeroko pojętym transportem morskim. Przyszłość komunikacji zmierza ku obniżaniu emisji dwutlenku węgla. Nasza łódź będzie w tym wymiarze całkowicie ekologiczna – pozbywając się napędu paliwowego całkowicie uniezależniamy się od pojemności baku. Naszym jedynym ograniczeniem, a jednocześnie największym sprzymierzeńcem, jest Słońce – relacjonuje Agata Halińska.
 
Głównym celem projektu jest udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Solar1, które, oprócz zdrowej rywalizacji, dają możliwość dalszego rozwoju. Będą też szansą nawiązania kontaktów z pasjonatami z całego świata. Rozgrywki odbywają się na otwartych wodach, co dodaje wszystkiemu nutki adrenaliny.
 
– Posiadamy już pełną wizualizację kadłuba, wraz z obliczeniami, bez których rozpoczęcie wszelkich prac byłoby niemożliwe. Już niebawem ruszy budowa kadłuba pod opieką merytoryczną doświadczonego projektanta jachtów regatowych  – dodaje Anna Popiołek.
 
Łódź zasilana energią elektryczną stanowi poważne wyzwanie konstrukcyjne. Jej sukces w zawodach Solar1 zależy od wielu złożonych czynników. Największą wagę ma redukcja oporów hydrodynamicznych. 
 
– Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom konkursu naszą koncepcją jest ograniczenie zanurzonej objętości kadłuba do minimum, dlatego z całym szacunkiem dla starego Archimedesa pływanie wypornościowe porzucamy na rzecz hydroskrzydeł. Istotą ich działania jest wytwarzanie siły nośnej podnoszącej kadłub. Pod lustrem wody zostają wtedy tylko tzw. foile, śruba napędowa i pylony, które stawiają opór już wielokrotnie mniejszy – tłumaczy Team Leader sekcji konstrukcyjnej, Bartosz Przepiórski. 
 
Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kilkadziesiąt tysięcy złotych. Za sprawą uczelni oraz pierwszych sponsorów już niebawem rozpocznie się początkowy etap budowy kadłuba. Dla AGH Solar Boat Team rozpoczyna się najbardziej pracowity, a jednocześnie ogromnie satysfakcjonujący czas.
 
AGH Solar Boat to pierwszy projekt w historii Akademii Górniczo-Hutniczej, który łączy odnawialne źródła energii z transportem wodnym. 
 
Postępy projektu można śledzić na oficjalnym fanpage’u zespołu: 
 
Zapraszamy na pokład!
 
GLOBEnergia jest patronem medialnym projektu AGH Solar Boat Team.