Warszawski ZDM łącznie posiada już z 9 aut elektrycznych Renault.

Zamiast aut spalinowych, elektryczne rowery i samochody

W walce ze smogiem, wiele instytucji zastępuje swoje samochody z napędem spalinowym autami elektrycznymi. Tak jest też w przypadku ZDM w Warszawie, który konsekwentnie kontynuuje unowocześnianie swojej floty i rozszerza ją o samochody elektryczne. ZDM dąży do tego, aby zastępować wyeksploatowane auta wysokoemisyjne samochodami z napędem elektrycznym.

Ponadto, instytucja wycofuje się z dofinansowania kosztów paliwa, zachęcając pracowników, którzy nie potrzebują auta do codziennych obowiązków, aby korzystali z komunikacji miejskiej. Polityka proekologiczna warszawskiego ZDM obejmuje nie tylko zakup aut elektrycznych, ale również elektrycznych rowerów.

Elektryk do codziennej pracy – sprawdzi się?

Zarząd Dróg Miejskich wykorzystuje zakupione auta elektryczne do codziennej pracy, m.in. patrolowania ulic, kontroli oznakowania i oświetlenia. Elektryczne Renault ZOE pozwala przemieszczać się po mieście bez emisji CO2 i innych zanieczyszczeń atmosferycznych określonych przepisami, bez hałasu silnika i bez konieczności zmiany biegów. Obecnie ZOE jest samochodem elektrycznym o zasięgu nawet 300 km na jednym ładowaniu (zasięg km został określony na podstawie testów wewnętrznych).

Zasięg Kangoo Z.E. wynosi 270 km w cyklu NEDC*, czyli 200 km w rzeczywistych warunkach użytkowania w cyklu dostawczym (średnia prędkość 45 km/h w strefie miejskiej, podmiejskiej i na drogach ekspresowych, samochód na postoju przez 14% czasu dziennej trasy objazdu).

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce. Górą wciąż Diesel

Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw UE, gdzie wśród nabywców, w 2018 nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych.

W III kwartale 2018 roku zarejestrowano 286 osobowych EV. To o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym! Wzrosła za to liczba rejestracji klasycznych hybryd, osiągając poziom 5 508 sztuk (wzrost o 51,1% r/r).

Przypomnijmy, że Polski rząd w 2017 przyjął w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, iż po drogach jeździć będzie 1 milion elektryków.

Z kolei załącznik do Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 zakłada 860 tys. pojazdów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce do 2030 roku.
Fakty nie są jednak tak optymistyczne – na koniec 2018 roku po polskich drogach jeździło jedynie 2,5 tys. aut elektrycznych.

Źródło: Renault, GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia