Zdejmowana instalacja PV na… torach kolejowych. Władze w Szwajcarii wydały pozwolenie

Szwajcarskie Federalne Biuro Transportu (FOT) wydało pozwolenie na budowę pierwszej w kraju demontowalnej instalacji fotowoltaicznej umieszczonej na… torach kolejowych. Za innowacyjne rozwiązanie odpowiedzialny jest start-up Sun-Ways, który już w przyszłym roku zbuduje pierwszy tego typu obiekt na 100-metrowym odcinku sieci kolejowej w kantonie Neuchâtel.

Podziel się
“Słoneczne tory” z pozwoleniem na budowę. Na czym będzie polegał projekt?
Pilotażowy projekt Sun-Ways powstanie na 100-metrowym odcinku torów kolejowych, będzie składać się z 48 paneli słonecznych z mocą 380 W każdy, co przełoży się na 18 kW mocy całości. Instalacja znajdzie się na torach zarządzanych przez lokalną spółkę transportu publicznego transN w kantonie Neuchâtel na zachodzie Szwajcarii.
W ubiegłym roku Sun-Ways już starało się o pozwolenie na realizację takiego projektu, jednak FOT odrzuciło wniosek, twierdząc, że brakuje w nim technicznych referencji związanych z całą inicjatywą. Start-up wszedł we współpracę z dwoma naukowcami ze Szkoły Biznesu i Inżynierii Vaud, którzy niezależnie przetestowali proponowane rozwiązanie na specjalnie przygotowanych prototypach. Analizę pod kątem techniki i bezpieczeństwa przeprowadziła firma Geste Engineering, która na co dzień zajmuje się wielkoskalowymi projektami kolejowymi.
Po uzupełnieniu dokumentacji cały projekt dostał zielone światło ze strony FOT i ma zostać zbudowany w przyszłym roku. Koszt całej instalacji wyniesie 621 800 euro, a prąd produkowany przez panele na torach ma zasilić lokalną sieć elektryczną. Co istotne, instalacja fotowoltaiczna może być montowana zarówno ręcznie, jak i mechanicznie, przy użyciu specjalnej kolejowej maszyny, skonstruowanej przez Scheuchzer SA. Urządzenie może montować nawet 1000 m2 paneli fotowoltaicznych dziennie, co umożliwia skalowanie tej technologii w przyszłości.
To alternatywa dla tradycyjnych farm słonecznych
Idea nie jest nowa. Podobne rozwiązania w 2021 testował już niemiecki TÜV Rheinland, a w maju tego roku media donosiły o zakończonych sukcesem testach fotowoltaicznych torów od włoskiej firmy Greenrail. Ci ostatni prowadzą wspólnie z Politechniką Mediolańską testy na odcinku 1 km między Modeną a Sassuolo w regionie Emilia-Romana. Jak twierdzą przedstawiciele Greenrail, z tej instalacji można uzyskać do 44 MWh w skali roku. Całe rozwiązanie zostało sprawdzone zarówno pod kątem wydajności, jak i eksploatacji. Wątpliwości w projekcie budziła kwestia brudu na panelach, jednak według prezesa Greenrail, Emanuela Occhipintiego, dzięki specjalnemu pojazdowi wyposażonemu w szczotki i natrysk wody umycie 1 km fotowoltaicznych torów zajmuje zaledwie kilka minut.
Jeśli chodzi o inicjatywę Szwajcarów z Sun-Ways, po montażu pilotażowego projektu przeprowadzony zostanie szereg testów, które mają sprawdzić, czy instalacja nie ma wpływu na funkcjonowanie infrastruktury kolejowej. Co istotne, panele będzie można bardzo łatwo demontować i umieszczać na torach z powrotem, co ma znacząco ułatwić prace konserwacyjne.
Rozwiązanie od Sun-Ways ma zapewnić alternatywę dla tradycyjnych farm słonecznych, których stawianie w cennych przyrodniczo szwajcarskich Alpach często budzi kontrowersje wśród lokalnych społeczności. “Wypełniamy nieużywaną lukę bez wpływu na ruch pociągów czy utrzymanie i inspekcję torów” – czytamy w komunikacie Sun-Ways. Jeżeli testy przeprowadzone na pilotażowej instalacji w Neuchâtel okażą się owocne, otworzy to drogę do tworzenia podobnych, większych inicjatyw w całym kraju.
Źródło: pv-magazine.com, sun-ways.ch