ABB we współpracy z firmą E Force One zaprojektowała zeroemisyjną ciężarówkę. Nowy pojazd jest przykładem zaangażowania ABB w innowacje technologiczne. Firma ma zamiar wykorzystywać ciężarówki w codziennych operacjach biznesowych.

Zeroemisyjna ciężarówka od ABB źródło: eforce.ch

Zeroemisyjny ciągnik siodłowy

Pojazd został wyposażony w podzespoły dostarczone przez ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Na terenie fabryki firmy w Turgi zostały zainstalowane szybkie stacje Terra 54, z których będą ładowane akumulatory.

ABB stawia na OZE! Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł. Jednym z nich będą zainstalowane na miejscu panele fotowoltaiczne. W pełni naładowany akumulator pozwoli na przejechanie około 300 km. Najdłuższa planowana odległość dostawy w Szwajcarii wynosi 235 km, zatem spokojnie zmieści się w podawanym zasięgu. Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg może wydłużyć się nawet do 500 km. Objęłoby to wtedy trasę w obie strony ;).

Flota do wymiany!

Zeroemisyjna ciężarówka musi najpierw przejść przez fazę testów. Zaraz po niej, flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB ma być w ciągu najbliższych 3 lat zastąpiona flotą e-ciężarówek. Firma szacuje się, że taka wymiana pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o 400 ton rocznie.

A co w Polsce?

Elektryfikacja rynku samochodowego wyraźnie rośnie. Do wzrostu popularności pojazdów elektrycznych przyczyniają się między innymi zaostrzania regulacji dotyczących dopuszczalnej emisji spalin, powstawanie stref czystego transportu, a także rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa. Wzmożone zainteresowanie dotyczy także pojazdów dostawczych i ciężarowych. Okazuje się, że również w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych.

Firmy są więc coraz częściej zainteresowane elektryfikacją floty. Także w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych – powiedziała Katarzyna Sobótka-Demianowska z ABB.

Ciekawe czy takie rozwiązanie przyjęłoby się w Polsce. Skoro pierwsze instytucje już testują zastosowanie w Polsce, pewnie wkrótce się przekonamy!

Źródła: new.abb.com, orpa.pl

Redakcja GLOBEnergia