Autonomiczne ciężarówki w kopalni Yimin. Chiny rozwijają technologie bezzałogowe

W kopalni węgla Yimin w chińskiej Mongolii Wewnętrznej uruchomiono flotę ponad 100 autonomicznych, elektrycznych ciężarówek górniczych. Inwestycja ma na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacji wydobywczych.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • W kopalni węgla Yimin w chińskiej Mongolii Wewnętrznej wdrożono ponad 100 autonomicznych, elektrycznych ciężarówek górniczych, wykorzystujących technologię 5G-A oraz sztuczną inteligencję opracowaną przez Huawei. Celem inwestycji jest poprawa efektywności oraz bezpieczeństwa operacji.
  • Nowoczesne pojazdy mogą autonomicznie ładować i rozładowywać urobek, a ich wdrożenie zwiększy efektywność transportu nawet o 20%. Rozwiązanie jest odporne na ekstremalne warunki pogodowe (do -40°C).
  • Docelowo flota ma zostać rozszerzona do 300 ciężarówek w ciągu trzech lat, a cała technologia stanowi przykład szerszej strategii Chin w cyfryzacji przemysłu i ekspansji technologii autonomicznych na inne kontynenty.

Nowe technologie w służbie górnictwa

Chińska spółka energetyczna Huaneng Group ogłosiła niedawno uruchomienie floty autonomicznych elektrycznych ciężarówek górniczych w kopalni odkrywkowej Yimin w regionie Hulunbuir. W sumie do pracy skierowano 100 pojazdów Huaneng Ruichi, które wykorzystują systemy autonomicznej jazdy opracowane przez firmę Huawei i korzystają z technologii 5G-Advanced (5.5G).

To największe na świecie jednorazowe wdrożenie autonomicznych elektrycznych ciężarówek górniczych – powiedział Li Shuxue, prezes Huaneng Mengdong, spółki zależnej Huaneng Group. – Inicjatywa pokazuje, jak Chiny przekształcają i cyfryzują tradycyjne gałęzie przemysłu.

Zaawansowane rozwiązania technologiczne

Nowoczesna flota korzysta z komunikacji 5G-A, sztucznej inteligencji, platform chmurowych, inteligentnej wymiany baterii i precyzyjnego mapowania. Rozwiązania te pozwalają pojazdom pracować autonomicznie, również w trudnych warunkach pogodowych, przy temperaturach sięgających nawet -40°C.

Pojazdy są zaprojektowane tak, by autonomicznie ładować i rozładowywać urobek, a także pracować w trudnych warunkach pogodowych – dodał Li. W efekcie przewiduje się, że efektywność transportu wzrośnie o 20% w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami z kierowcą.

Huawei wspiera rozwój inteligentnego górnictwa

Zhang Pingan, CEO Huawei Cloud, zaznacza, że technologia 5G-A oferuje wyższą wydajność niż standardowe rozwiązania 5G. – Technologia 5G-A oferuje znacznie lepsze parametry niż standardowe 5G, osiągając prędkości pobierania do 10 Gb/s i wysyłania do 1 Gb/s – tłumaczy.

Jack Chen z Huawei dodaje: – Ciężarówki Ruichi odzwierciedlają naszą wizję inteligentnego górnictwa. Technologia ta może zostać wdrożona również w krajach Ameryki Łacińskiej czy Afryki.

Kolejne etapy i perspektywy

Obecnie wdrożono 100 pojazdów, ale Huaneng planuje zwiększyć ich liczbę do 300 w ciągu trzech lat. Każda ciężarówka może przewozić do 90 ton urobku i dysponuje mocą sięgającą 565 KM oraz momentem obrotowym rzędu 2300 Nm. Choć szczegółowa specyfikacja nie została ujawniona, porównywalne modele bazują na bateriach LFP o pojemności 350-422 kWh.

Według China National Coal Association, do końca 2025 roku liczba autonomicznych ciężarówek górniczych w Chinach może osiągnąć 10 000.

Efektywność i bezpieczeństwo w centrum uwagi

Wdrażanie autonomicznych rozwiązań w górnictwie ma prowadzić do wzrostu efektywności i redukcji kosztów. China National Coal Association informuje, że zastosowanie nowych technologii pozwoliło zmniejszyć koszty operacyjne w kopalniach o 8%. Jednocześnie poprawia się poziom bezpieczeństwa poprzez eliminację ryzyka związanego z błędem człowieka.

– Nowy system poprawia bezpieczeństwo operatorów i ustanawia nowe standardy dla AI i autonomicznego górnictwa – czytamy w komunikacie Huawei.

Źródła: scmp.com, electrek.co

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia