OCPP to skrót od Open Charge Point Protocol, czyli w tłumaczeniu „otwarty standard komunikacji punktów ładowania”. To szkielet pod komunikację ładowarek z samochodami elektrycznymi, inwerterami solarnymi i innymi systemami.
OCPP nie jest jedynym standardem komunikacji, ani nie jest (jeszcze) wymagany prawnie. Istnieją jednak ważne powody, żeby Twoja ładowarka samochodów elektrycznych była kompatybilna z OCPP. Jakie?
Najpopularniejszy standard komunikacji
Po pierwsze, OCPP jest najpopularniejszym standardem komunikacji, szeroko wspieranym przez producentów ładowarek, samochodów elektrycznych i inwerterów fotowoltaicznych. Wszystkie urządzenia z OCPP są ze sobą kompatybilne. Zatem jeśli w przyszłości kupisz inny samochód elektryczny lub wymienisz inwerter, ładowarka zachowa wszystkie funkcje.
Zilustrujmy to - OCPP dla ładowarek to jak znajomość angielskiego dla ludzi. Warto w to zainwestować, nawet jeśli w chwili obecnej z niego nie korzystasz. W końcu to najpopularniejszy sposób komunikacji.
Otwarty (open-source)
Standard OCPP jest „otwarty”, co oznacza, że każdy ma dostęp do kodu źródłowego. Stąd nawet jeśli producent Twojego inwertera lub ładowarki przestanie wspierać produkt w przyszłości i zwyczajnie odejdzie z rynku, inne podmioty będą mogły kontynuować wsparcie i dbać o kompatybilność z przyszłymi rozwiązaniami.
Posłużmy się przykładem - OCPP jest jak Android, otwarty dla wszystkich. Nawet jeśli jedna firma przestanie wspierać rozwój Androida dla Twojego modelu telefonu, zawsze kto inny może Ci pomóc zainstalować nowszą wersję. Inne protokoły są zamknięte jak iOS, a przy tym wcale nie są tak dobrze dopracowane.
Gotowy na przyszłość - inteligentne ładowanie i ładowanie dwukierunkowe
Zajrzyjmy w przyszłość, którą szykuje nam Unia Europejska. Oto fragment tzw. dyrektywy REDIII, przygotowanej przez parlament europejski i radę (dla dociekliwych - dokument 52021PC0557).
„Państwa członkowskie zapewniają funkcję inteligentnego ładowania w niedostępnych publicznie punktach ładowania o normalnej mocy z uwagi na ich znaczenie w procesie integracji systemu energetycznego”
To znaczy, że Polska w przyszłości będzie miała zapewnić, by wszystkie domowe ładowarki samochodów elektrycznych miały funkcję inteligentnego ładowania. Co to? Ten sam dokument wyjaśnia:
„»inteligentne ładowanie« oznacza operację ładowania, podczas której intensywność energii elektrycznej dostarczanej do baterii jest dostosowywane w czasie rzeczywistym na podstawie informacji otrzymanych za pośrednictwem łączności elektronicznej”
Czyli ładowarka inteligentna może ładować elektryka z mocą zależną od informacji. Na przykład instalacja fotowoltaiczna może poinformować ładowarkę o dostępności darmowej energii ze słońca - co dla właściciela instalacji jest bardzo korzystne. Zaawansowane systemy będą mogły nawet przewidzieć cenę prądu z giełdy TGE i ładować elektryka z uwzględnieniem tych danych. A nawet lepiej - w skład inteligentnego ładowania wchodzi też ładowanie dwukierunkowe. Inteligentne ładowarki będą mogły więc sprzedawać energię zmagazynowaną w baterii samochodu w momentach wysokiego na nią zapotrzebowania, co pozwoli obniżyć rachunki za prąd w ramach net-billingu.
Wyobraźmy sobie, jak w przyszłości ładowarki ładują samochód nie tylko szybko, ale też w optymalny finansowo sposób - wieczorem część z tej energii zostanie z zyskiem sprzedana! To wszystko pieśń przyszłości, ale z OCPP Twoja ładowarka będzie na tę przyszłość gotowa.
Przykład? W wersji OCPP 2.0.1 dodano funkcję Plug And Charge, dzięki której właściciele mogą po prostu podłączyć samochód do ładowarki bez potrzeby dalszej identyfikacji. Czyli - bez setek aplikacji, bez karty RFID, bez karty kredytowej będzie można rozpocząć i zakończyć ładowanie elektryka. Samochód i ładowarka same się „dogadają” i nawet automatycznie przekażą należność.
Wspierany przez rządy
Jak już wspomnieliśmy, w przyszłości wszystkie ładowarki samochodowe będą musiały zyskać na „inteligencji”. Oczywiście OCPP to nie jedyny standard, który będzie to umożliwiał. Istnieją jednak powody, by wierzyć, że rządy tego świata już stanęły po stronie tego oprogramowania. Przykłady:
- W Belgii dotacje przyznawane są wyłącznie na ładowarki samochodów elektrycznych, które są kompatybilne z OCPP
- Podobna sytuacja występuje również w Kalifornii i Korei Południowej
Werdykt: Ładowarki samochodów elektrycznych mogą być więcej niż tylko wtyczką. Mają potencjał odegrania ważnej roli w wyrównaniu cen energii elektrycznej i zwiększeniu niezależności energetycznej. Jednak aby te cele zostały zrealizowane, protokół OCPP wydaje się być niezbędny. Dlatego upewnij się, że Twoja ładowarka jest z nim kompatybilna!