Rusza wielki program dopłat do elektrycznych ciężarówek. Na złożenie wniosków jest miesiąc

Już od końca maja przedsiębiorcy mogą ubiegać się o solidne wsparcie na zakup lub leasing bezemisyjnych pojazdów ciężarowych. Budżet programu to aż 2 miliardy złotych – i będzie dostępny przez najbliższe cztery lata.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • Przedsiębiorcy mogą od 30 maja składać wnioski o dopłaty na elektryczne i wodorowe ciężarówki kategorii N2 i N3; program potrwa do czerwca 2029 i ma budżet 2 mld zł.
  • Dotacje pokrywają różnicę w kosztach między pojazdami spalinowymi a zeroemisyjnymi; firmy mogą uzyskać do 60% kosztów, maksymalnie 750 tys. zł na pojazd N3.
  • Celem programu jest modernizacja floty transportowej i realizacja unijnych celów klimatycznych, szczególnie w kontekście nowych przepisów AFIR.

Nowa oferta dla transportu ciężkiego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił rozpoczęcie naboru wniosków w ramach programu "Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3". Program skierowany jest do firm działających na terytorium Polski i obejmuje zarówno zakup, jak i leasing pojazdów elektrycznych oraz wodorowych.

Wnioskodawcy mogą liczyć na dotacje pokrywające różnicę między ceną pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego. W przypadku leasingu dofinansowanie obejmie część opłaty wstępnej. Co ważne – przedsiębiorcy mogą składać więcej niż jeden wniosek, pod warunkiem że łączna wartość dofinansowania nie przekroczy 15% całkowitego budżetu programu.

Miliardy złotych do podziału

Budżet programu wynosi 2 miliardy złotych i pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego. Nabór wniosków potrwa od 30 maja 2025 roku do 30 czerwca 2029 roku. Jak podkreśla NFOŚiGW, jest to element szerszej strategii wspierania zielonego transportu ciężkiego – w marcu uruchomiono programy dotyczące budowy infrastruktury ładowania oraz sieci energetycznych dla ciężarówek.

Wsparcie obejmuje pojazdy, które do napędu wykorzystują wyłącznie energię elektryczną z akumulatorów, energię z ogniw wodorowych lub napęd bezemisyjny innego typu. Kluczowym warunkiem jest brak emisji gazów cieplarnianych podczas pracy silnika.

Ile można zyskać?

Poziom dofinansowania zależy od wielkości firmy oraz rodzaju pojazdu. W przypadku zakupu:

  • mikro i małe przedsiębiorstwa mogą otrzymać do 60% kosztów kwalifikowanych,
  • średnie – do 50%,
  • duże – do 30%.

Maksymalne dopłat kwoty to: 400 tys. zł na pojazd kategorii N2 i 750 tys. zł na pojazd kategorii N3.

W leasingu obowiązują identyczne progi procentowe, a maksymalne dofinansowanie nie może przekroczyć kosztu opłaty wstępnej ustalonej w umowie. Również tutaj obowiązują limity 400 tys. zł dla pojazdów N2 oraz 750 tys. zł dla N3.

Krok w stronę czystszego transportu

Program ma nie tylko wesprzeć firmy, ale też zbliżyć Polskę do realizacji celów unijnych – zwłaszcza wynikających z rozporządzenia AFIR, które dotyczy rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych. Paweł Augustyn, wiceprezes NFOŚiGW, wskazuje, że kompleksowe działania funduszu mają podnieść konkurencyjność polskiego sektora transportowego i poprawić jakość powietrza.

Nowa inicjatywa może szczególnie zainteresować firmy logistyczne, spedycyjne i transportowe, które chcą modernizować swoje floty i przygotować się na przyszłe wymogi środowiskowe. Długoterminowy horyzont czasowy – do połowy 2029 roku – daje szansę na rozłożenie inwestycji w czasie i skorzystanie z dostępnych środków w najbardziej dogodnym momencie.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia