Mniejszy budżet w programie NaszEauto, chińskie elektryki poza programem – startują konsultacje

Konsultacje projektu zmian do Programu NaszEauto

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych projektu zmian w programie NaszEauto. Największą uwagę przykuwa proponowane pomniejszenie alokacji środków, ale to nie wszystkie duże zmiany. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Konsultacje projektu zmian do Programu NaszEauto
  • NFOŚiGW rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące zmian w programie NaszEauto.
  • Największą uwagę przykuwa zmniejszenie alokacji środków w programie.
  • Propozycje obejmują także inne istotne modyfikacje zasad wsparcia, w tym rozszerzenie kategorii dotowanych pojazdów.

Chińczyki mogą wypaść z dotacji

W propozycji zaktualizowanej wersji programu rozszerzono katalog pojazdów, które będą mogły być dotowane, ale równocześnie dodano pewne wykluczenia. Jeżeli nowy program NaszEauto przejdzie przez konsultacje bez zmian, to nie będą w nim dotowane samochody obłożone jakimkolwiek cłem. Dotyczy to samochodów przede wszystkim chińskich, a także modeli produkowanych w Chinach. W tym na przykład najtańszego elektryka na rynku - Dacia Spring, która choć sprzedawana pod marką europejską, produkowana jest w Chinach.

Propozycja tej zmiany jest opisana poniżej w tabeli, gdzie przy pojazdach elektryczny kategorii M1, M2, N1 widnieje zapis: "brak możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których naliczony został podatek celny".

Cel programu bez zmian, ale proponują większe samochody

Głównym celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji prowadzących do zmniejszenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Dlatego w ramach programu oferowane jest wsparcie do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Do tej pory były to pojazdy elektryczne kategorii M1. W projekcie zmian rozszerzono tę rubrykę regulaminu o pojazdy kategorii M2 i N1. 

Jak rozumieć tę propozycję? Zgodnie z kodeksem drogowym kategoria M to pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym kategoria M1 pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc (oprócz siedzenia kierowcy), zaś kategoria M2 to pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t. Z kolei, i to chyba najbardziej ciekawa propozycja zmian, gdyż kategoria N dotyczy pojazdów samochodowych mających co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym kategoria N1 to pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t.

W kategorii M2 oraz N1 wnioskodawcami mogliby być m.in. NGO’s, parki narodowe, państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ (szczegóły w tabeli poniżej).

Pomniejszona alokacja 

Druga, równie mocno rzucająca się w oczy propozycja zmian dotyczy alokacji środków. Zgodnie z wciąż obowiązującymi zasadami w programie ulokowano 373 750 000 EUR czyli 1 613 777 750 PLN. W propozycji zmian, zmieniona kwota wynosi 273 750 000 EUR/1 181 997 750 PLN. Czyli kwota z projektu jest pomniejszona o 431 780 000 PLN względem pierwotnego budżetu. Udało się nam dowiedzieć, że te przeniesione środki miałyby trafić m.in. na termomodernizację placówek edukacyjnych.

Pozostałe propozycje zmian, zgodnie z zapisami zrewidowanego KPO (w ramach inwestycji E1.1-4) przedstawiają się następująco:

KategoriaObowiązujące zasadyZmiany
Alokacja373 750 000 EUR/
1 613 777 750 PLN
273 750 000 EUR/
1 181 997 750 PLN
Koszty kwalifikowanenowy pojazd elektryczny kategorii M1nowy pojazd elektryczny kategorii M1, M2, N1,
brak możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których naliczony został podatek celny
Wnioskodawcyosoby fizyczne,osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG)Dot. pojazdów kategorii M1:
1. osoby fizyczne,
2. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG),
3. parki narodowe,
Dot. pojazdów kategorii M2 oraz N1:
1. NGO’s,
2. parki narodowe,
3. państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ,
4. państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ,
5. jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek:
* opiekuńczo-wychowawczych, prowadzące działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty,
* prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty,
* prowadzących działalność leczniczą realizowaną w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
Wysokość wsparcia na przedsięwzięcie (pojazd)do 40 000 złDot. pojazdów kategorii M1
1. do 40 000 PLN dla osoby fizycznej, JDG,
2. do 40 000 PLN na pojazd dla parków narodowych
Dot. pojazdów kategorii M2
do 600 000 PLN na pojazd
Dot. pojazdów kategorii N1
do 70 000 PLN na pojazd
Premia za niski dochód11 250 zł/ 5 000 złBrak premii

Źródło: Serwis Rzeczypospolitej Polskiej

Narodowy Fundusz poinformował również, że konsultacjom nie mogą podlegać warunki wynikające wprost z Decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej (CID) tj.

  • forma wsparcia (dotacja),
  • łączna wysokość wsparcia,
  • rodzaj premii podwyższającej łączną kwotę wsparcia,
  • rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia,
  • kategoria pojazdów,
  • wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1, M2 oraz N1,
  • wysokość budżetu przeznaczonego na program.

Konsultacje trwają od 05.09.2025 r. do 12.09.2025 r.

Źródło: Serwis Rzeczypospolitej Polskiej

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia