Unia Europejska nie zgodziła się na program Mój Rower Elektryczny! Dlatego go nie będzie?

Organ Unii Europejskiej zablokował program Mój Rower Elektryczny, odmawiając zgody na jego finansowanie z Funduszu Modernizacyjnego. Decyzja Europejskiego Banku Inwestycyjnego budzi spore kontrowersje, bo mimo unijnych deklaracji wspierania elektromobilności, Polska nie otrzyma środków na rozwój transportu bezemisyjnego.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na finansowanie programu „Mój Rower Elektryczny” ze środków Funduszu Modernizacyjnego.
  • NFOŚiGW wskazuje na brak wymaganych zgód, mimo przeprowadzonych konsultacji społecznych i modyfikacji programu.
  • Decyzja budzi kontrowersje, bo UE promuje elektromobilność, a jednocześnie zablokowała wsparcie dla transportu bezemisyjnego w Polsce.

Zapytaliśmy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dlaczego program Mój Rower Elektryczny nie zostanie uruchomiony. Niestety otrzymana odpowiedź była bardzo lakoniczna. 

“Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz szczegółowej analizie zapisów Programu nie uzyskano niezbędnych zgód na dalsze kontynuowanie prac nad programem” – czytamy w odpowiedzi.

Organ UE nie zgodził się na program Mój Rower Elektryczny

Kto musiał wyrazić taką zgodę? Czy to był polski rząd? Być może – wszystko wskazuje na to, że zgód musiało być kilka. Również zapytaliśmy NFOŚiGW o źródła finansowania programu Mój Rower Elektryczny. Okazuje się, że w tym obszarze zabrakło kluczowej zgody od organu unijnego.

“Pierwotnie program finansowany miał być ze środków Funduszu Modernizacyjnego, jednakże z uwagi na brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego NFOŚiGW podjął prace nad poszukiwaniem nowego źródła finansowania. Na zaktualizowaną odsłonę programu przeznaczone miały zostać środki krajowe” – przekazał naszej redakcji NFOŚiGW.

Brak unijnych środków na wsparcie zakupu rowerów elektrycznych oraz programów zwiększających elektromobilność i rozwój miejskiego transportu bezemisyjnego budzi spore zdziwienie. Paradoksalnie, to właśnie Unia Europejska zablokowała Polsce możliwość realizacji tego programu. Oczywiście, nie można wykluczyć, że w dokumentacji pojawiły się braki, które spowodowały, że Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na finansowanie. To trudna i niejednoznaczna sytuacja – z jednej strony priorytety UE dotyczące neutralności klimatycznej i redukcji emisji, z drugiej brak wsparcia dla inicjatyw, które w oczywisty sposób wpisują się w te cele. Wszystko jednak wskazuje na to, że to był jeden z powodów zakończenia prac nad programem – brak środków unijnych.

Jakie były wnioski po konsultacjach społecznych?

A może Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu nie spodobały się wyniki konsultacji społecznych przeprowadzonych w ramach działań nad programem Mój Rower Elektryczny?

“Uwagi zgłoszone w ramach pierwszych konsultacji społecznych zostały uwzględnione w drugiej iteracji programu, w której znalazły się zapisy wyłączające ze wsparcia pojazdy nie spełniające norm europejskich. Celem było ochrona Polskich producentów rowerów i była zgłaszana przez przedstawicieli m.in. Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego i Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności oraz producentów rowerów” – wyjaśnia NFOŚiGW. 

Czy właśnie kwestia spełniania norm unijnych mogła przesądzić o decyzji? Trudno w to uwierzyć – tym bardziej, że mechanizmy ochrony lokalnego rynku i dbałości o zgodność z europejskimi regulacjami wydają się być w pełni spójne z polityką wspólnotową. A co Ty o tym sądzisz? Podziel się opinią w komentarzu

Opracowanie własne.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia