Autobusy wodorowe wjadą do Krakowa. MPK z nową umową

Krakowskie MPK stawia kolejny krok w kierunku ekologicznej przyszłości. Już za rok na ulicach miasta pojawią się pierwsze wodorowe autobusy marki NesoBus, otwierając nowy rozdział w lokalnym transporcie publicznym.

- Krakowskie MPK zamówiło 10 wodorowych autobusów NesoBus, które zapewnią komfortowy i zeroemisyjny transport dzięki zasięgowi do 450 km i pełnemu wyposażeniu.
- Decyzję poprzedziły trzyletnie testy różnych modeli oraz przygotowanie infrastruktury, m.in. mobilnej stacji tankowania wodoru od Orlenu.
- Zakup sfinansowano w całości z Krajowego Planu Odbudowy, a MPK planuje dalsze inwestycje w aż 150 pojazdów zasilanych wodorem i zaplecze techniczne.
Nowoczesność i komfort na ulicach miasta
MPK Kraków podpisało właśnie umowę z firmą PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę dziesięciu pojazdów napędzanych wodorem. Każdy z autobusów będzie miał długość 12 metrów, niską podłogę oraz pełne wyposażenie zwiększające komfort podróży. Pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej z tablicami tras i głosowymi zapowiedziami oraz udogodnień dla osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi.
Komfort pracy kierowców również został uwzględniony. Ergonomia i łatwość obsługi nowych pojazdów mają zapewnić wyższy standard pracy, co może wpłynąć pozytywnie na jakość obsługi pasażerów.
A więcej o wykorzystaniu wodoru w transporcie posłuchacie w poniższym odcinku Energetycznego Talk-Show:
Jaki potencjał kryją autobusy wodorowe?
Nowe autobusy NesoBus wyposażone są w zaawansowane ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami trakcyjnymi. Zbiorniki na dachu pojazdu pomieszczą do 37,5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie nawet 450 km na jednym tankowaniu. Centralny silnik elektryczny napędzający koła tylnej osi pozwoli na komfortowe i ciche przemieszczanie się po mieście.
Pojazdy pomieszczą jednorazowo 88 osób, z czego 29 pasażerów będzie mogło podróżować na siedząco. Dzięki nowoczesnej technologii wodorowej autobusy będą w stanie zapewnić zeroemisyjny transport miejski, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa.
Testy potwierdziły: Wodór sprawdza się w praktyce
Przed decyzją o zakupie, MPK Kraków przez trzy lata testowało autobusy pięciu różnych producentów, w tym Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan oraz NesoBus. Wybrany dostawca, NesoBus, spełnił najwyższe oczekiwania dotyczące wydajności i komfortu.
Tankowanie wodoru zapewnia stacja mobilna Orlen na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, będąca pierwszym tego typu obiektem koncernu w Polsce. Dzięki temu infrastruktura jest już częściowo gotowa, co pozwala przewidywać płynne wdrożenie nowej floty autobusowej.
Kraków sięga po kolejne środki europejskie
Realizacja zakupu stała się możliwa dzięki stuprocentowemu dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Plany przewoźnika zakładają zakup nawet do 150 autobusów wodorowych oraz budowę dedykowanej infrastruktury serwisowej i tankującej. Na razie podpisana umowa obejmuje 10 pojazdów, które mają pojawić się w stolicy małopolski za około rok.
Źródło: MPK Kraków
Polecane
Kiedy i jak złożyć wniosek o bon ciepłowniczy?

Skończył się Mój Prąd, obecnie oceniane są wnioski sprzed roku
