Autobusy wodorowe wjadą do Krakowa. MPK z nową umową

Krakowskie MPK stawia kolejny krok w kierunku ekologicznej przyszłości. Już za rok na ulicach miasta pojawią się pierwsze wodorowe autobusy marki NesoBus, otwierając nowy rozdział w lokalnym transporcie publicznym.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • Krakowskie MPK zamówiło 10 wodorowych autobusów NesoBus, które zapewnią komfortowy i zeroemisyjny transport dzięki zasięgowi do 450 km i pełnemu wyposażeniu.
  • Decyzję poprzedziły trzyletnie testy różnych modeli oraz przygotowanie infrastruktury, m.in. mobilnej stacji tankowania wodoru od Orlenu.
  • Zakup sfinansowano w całości z Krajowego Planu Odbudowy, a MPK planuje dalsze inwestycje w aż 150 pojazdów zasilanych wodorem i zaplecze techniczne.

Nowoczesność i komfort na ulicach miasta

MPK Kraków podpisało właśnie umowę z firmą PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę dziesięciu pojazdów napędzanych wodorem. Każdy z autobusów będzie miał długość 12 metrów, niską podłogę oraz pełne wyposażenie zwiększające komfort podróży. Pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej z tablicami tras i głosowymi zapowiedziami oraz udogodnień dla osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi.

Komfort pracy kierowców również został uwzględniony. Ergonomia i łatwość obsługi nowych pojazdów mają zapewnić wyższy standard pracy, co może wpłynąć pozytywnie na jakość obsługi pasażerów.

A więcej o wykorzystaniu wodoru w transporcie posłuchacie w poniższym odcinku Energetycznego Talk-Show:

Jaki potencjał kryją autobusy wodorowe?

Nowe autobusy NesoBus wyposażone są w zaawansowane ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami trakcyjnymi. Zbiorniki na dachu pojazdu pomieszczą do 37,5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie nawet 450 km na jednym tankowaniu. Centralny silnik elektryczny napędzający koła tylnej osi pozwoli na komfortowe i ciche przemieszczanie się po mieście.

Pojazdy pomieszczą jednorazowo 88 osób, z czego 29 pasażerów będzie mogło podróżować na siedząco. Dzięki nowoczesnej technologii wodorowej autobusy będą w stanie zapewnić zeroemisyjny transport miejski, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa.

Testy potwierdziły: Wodór sprawdza się w praktyce

Przed decyzją o zakupie, MPK Kraków przez trzy lata testowało autobusy pięciu różnych producentów, w tym Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan oraz NesoBus. Wybrany dostawca, NesoBus, spełnił najwyższe oczekiwania dotyczące wydajności i komfortu.

Tankowanie wodoru zapewnia stacja mobilna Orlen na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, będąca pierwszym tego typu obiektem koncernu w Polsce. Dzięki temu infrastruktura jest już częściowo gotowa, co pozwala przewidywać płynne wdrożenie nowej floty autobusowej.

Kraków sięga po kolejne środki europejskie

Realizacja zakupu stała się możliwa dzięki stuprocentowemu dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Plany przewoźnika zakładają zakup nawet do 150 autobusów wodorowych oraz budowę dedykowanej infrastruktury serwisowej i tankującej. Na razie podpisana umowa obejmuje 10 pojazdów, które mają pojawić się w stolicy małopolski za około rok.

Źródło: MPK Kraków

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia