
W listopadzie 2013 firma BMW rozpoczęła sprzedaż samochodów elektrycznych i3, które już od samego początku mają być dostępne także w Polsce. Dla niemieckiego producenta jest to model przełomowy – pierwszy w historii firmy z napędem całkowicie elektrycznym, który wejdzie do seryjnej produkcji.
i3 jest 5-miejscowym miejskim samochodem klasy premium. Jego wprowadzenie było poprzedzone programami pilotażowymi, w ramach których w ciągu kilku lat testowano kilkaset elektrycznych MINI E oraz BMW ActiveE. Oprócz prac projektowych samego auta BMW musiało także przygotować całkowicie nowy proces produkcyjny i nowe zakłady. Największym elementem nowości jest tutaj przede wszystkim zastosowanie na dużą skalę – po raz pierwszy w aucie produkowanym seryjnie – materiałów wykonanych z kompozytów z włókien węglowych w celu obniżenia masy pojazdu do około 1195 kg (wg DIN), wyposażonego przecież w 230-kilogramowy pakiet akumulatorów.
Na potrzeby i3 w Moses Lake w USA uruchomiony został zakład produkujący włókna węglowe, zasilany z pobliskich elektrowni wodnych. Materiały są następnie transportowane do Niemiec, gdzie w zakładzie w Wackersdorf powstają gotowe kompozytowe elementy i części. Równolegle w nowych obiektach w Dingolfing i Landshut produkowane są moduły i pakiety akumulatorów litowo-jonowych oraz silniki trakcyjne i przekładnie. Produkcja pozostałych części oraz montaż aut odbywa się w zakładzie w Lipsku, na który przypada aż około 400 z około 600 mln euro inwestycji. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że większość operacji produkcyjnych i3 powierzono robotom. (…)

Dla osób, które obawiają się o zasięg, istnieje możliwość zakupu wersji z rezerwowym agregatem prądotwórczym. Niewielki silnik motocyklowy o pojemności 650 cm 3 i mocy 25 kW ma umożliwić jazdę przez kolejnych 100 km (tutaj ograniczeniem jest niewielki zbiornik paliwa). Pewnie część czytelników zastanawia się, w jaki sposób 25 kW mocy agregatu pozwoli utrzymać dobre osiągi auta z silnikiem elektrycznym 125 kW. Otóż agregat ma domyślnie uruchamiać się jako wsparcie głęboko rozładowanego pakietu akumulatorów przed jego całkowitym rozładowaniem (chociaż można będzie w ustawieniach odsunąć ten moment). Generalnie jednak agregat ma umożliwiać spokojną jazdę i nie ma co liczyć na odtworzenie przyspieszeń z trybu całkowicie elektrycznego.
Cena podstawowej wersji BMW i3 w Niemczech wynosi 34 950 euro. W Polsce ceny zaczynają się od 140 900 zł. To sporo jak za auto miejskie, jednak uwzględniając klasę pojazdu oraz to, że to samochód elektryczny, którego koszty eksploatacji powinny być niższe niż spalinowego odpowiednika, można ją uzasadnić. BMW planuje w 2014 roku wyprodukować około 10 000 sztuk i3. O tym, że cena nie jest zbyt wysoka, niech świadczy fakt, że przed wydaniem pierwszej sztuki, zarezerwowanych zostało już ponad 8000 aut. Wysokie zainteresowanie sprawia, że BMW rozważa możliwość zwiększenia produkcji oraz zapewnia, że i3 będzie modelem rentownym.
Adam Markiewicz
SamochodyElektryczne.org
SamochodyElektryczne.org
Cały artykuł w numerze 6/2013
Najczęściej
czytane
Hot News
Tylko u nas