Boom na rynku pojazdów elektrycznych – wzrost sprzedaży o 35%!

W swoim najnowszym raporcie zatytułowanym Global EV Outlook 2023 International Energy Agency (IEA) przewiduje, że w bieżącym roku sprzedaż pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć o 35%. Oznacza to, że ogólny udział samochodów elektrycznych w rynku motoryzacyjnym ma wzrosnąć do aż 18%. Przypomnijmy, że w 2020 roku było to zaledwie 4%, natomiast w 2022 roku - 14%. Postępująca elektryfikacja przemysłu motoryzacyjnego ma także ogromny wpływ na energetykę. IEA ocenia, że zakładane zwiększenie liczby samochodów elektrycznych do 2030 roku pozwoli zaoszczędzić 5 milionów baryłek ropy naftowej dziennie.

Rynek pojazdów elektrycznych doświadcza niespotykanego dotąd boomu. Sprzedaż przekroczyła 10 milionów sztuk pojazdów na całym świecie. Największym rynkiem zbytu dla samochodów elektrycznych pozostają Chiny. To tam koncentruje się 60% światowej sprzedaży. Jednak w ostatnich latach również Stany Zjednoczone i kraje europejskie planują zwiększyć liczbę pojazdów elektrycznych na swoich drogach.
Świat stawia na elektryfikację i samochody elektryczne
W tym celu państwa te wprowadzają programy zachęcające do takiej inwestycji. Przykładowo, Unia Europejska w 2021 roku ogłosiła pakiet “Gotowi na 55”, w którym omawiane są sposoby na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2023 roku. Jednym z nich jest wymiana samochodów z silnikami spalinowymi na elektryczne pojazdy użytkowe. Podobne założenia promuje Inflation Reduction Act obowiązujący w Stanach Zjednoczonych. Przewiduje się, że do 2030 roku w Chinach, USA i Europie aż 60% nowo zakupionych aut będzie napędzane silnikiem elektrycznym.
USA i UE chcą uniezależnić się od Chin
Boom na rynku pojazdów napędzanych energią elektryczną stwarza konieczność zwiększenia produkcji akumulatorów. Obecnie Chiny zdominowały handel bateriami i komponentami. Dodatkowo, w zeszłym roku Państwo Środka zwiększyło swój udział w eksporcie samochodów elektrycznych do ponad 35%. Tak więc Chiny są potentatem tej branży. Jednak Europa i USA zdecydowały się wspierać krajowy przemysł wytwarzania akumulatorów tak, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Według unijnej ustawy Net Zero Industry Act Europa jest w stanie zaspokoić swoje roczne zapotrzebowanie na baterie na poziomie 90% jedynie za pomocą rodzimych fabryk. Również we wspomnianym wcześniej Inflation Reduction Act Amerykanie przewidzieli inwestycje w krajową produkcję. Przedsiębiorcy z Ameryki Północnej ogłosili, że zainwestują 52 miliardy dolarów w rozbudowę łańcucha dostaw zajmującego się komponentami wykorzystywanymi w samochodach elektrycznych. 50% tej kwoty ma być przeznaczone na rozwój rodzimego przemysłu bateryjnego, a 20% na produkcję samych pojazdów.
Azjaci wkraczają na rynek pojazdów elektrycznych
Pomimo, że rynek pojazdów elektrycznych jest w głównej mierze skupiony w zaledwie kilku państwach, zaczyna również raczkować w kilku krajach azjatyckich. Rok 2022 był przełomowy dla rynku w Indiach, Indonezji i Tajlandii. Sumarycznie sprzedaż pojazdów elektrycznych w tych państwach potroił się. Obecnie udział tego typu samochodów w ogólnej sprzedaży wynosi 3% w Tajlandii oraz 1,5% w Indiach i Indonezji. Ponadto rządy tych krajów również planują zaimplementować programy mające na celu wzrost zainteresowania tego typu inwestycjami. W Indiach ruszył program wart 3,2 miliardy dolarów, który ma być bodźcem do m.in. rozwoju przemysłu bateryjnego i ogólnego upowszechnienia pojazdów elektrycznych w tym kraju.
Nowe trendy w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych
W krajach azjatyckich popularnym środkiem transportu są różne rodzaje pojazdów trójkołowych oraz dwukołowych, które są dużo popularniejsze niż samochody. Hindusi z chęcią przesiadają się na elektryczne wersje ich ulubionych pojazdów. Według indyjskiego rządu w 2022 roku już ponad połowa zarejestrowanych w kraju trzykołowców była elektryczna. Tak więc elektryfikacja rynku motoryzacyjnego nie dotyczy jedynie samochodów, ale także mniejszych pojazdów. Sprawia to także, że pojazdy elektryczne mogą stać się bardziej dostępne także w krajach rozwijających się. Tym samym możliwe jest jednoczesne ograniczenie emisji zanieczyszczeń z często przestarzałych pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, jak i mniejszy koszt eksploatacji.
Źródło: International Energy Agency, Global EV Outlook 2023. Catching up with climate ambitions