Czym się różni fotowoltaika gruntowa, dachowa oraz carport fotowoltaiczny?

Carporty fotowoltaiczne stanowią innowacyjne rozwiązanie, łącząc ładowanie pojazdów elektrycznych z produkcją energii ze źródeł odnawialnych. W ostatnim czasie coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu elektrycznego. Dlatego wzrasta również zainteresowanie infrastrukturą towarzyszącą, zwłaszcza fotowoltaiką prosumencką. Poprosiliśmy Artura Migonia, eksperta firmy Avrii o wyjaśnienie najważniejszych kwestii związanych z carportami i fotowoltaiką.

Kolejny krok na drodze zielonej transformacji
Polska stoi przed wyzwaniem dostosowania swojej infrastruktury ładowania do wymogów rozporządzenia AFiR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation), włączając w to podniesienie mocy stacji ładowania i rozmieszczenie stref ładowania na autostradach. AFiR to część pakietu Fit for 55, wynikającego z unijnych celów klimatycznych:
Od kwietnia 2024 roku w życie wejdzie rozporządzenie, narzucające restrykcyjne wymogi związane z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych - wyjaśnia Artur Migoń, ekspert firmy Avrii.
Rozporządzenie to zastąpiło wcześniejszą dyrektywę 2014/94/UE i obowiązuje bezpośrednio w każdym państwie członkowskim UE. Dlatego Polska musi się szybko dostosować do nowych przepisów. Nowe wymogi generują zapotrzebowanie na coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania fotowoltaiczne. Dlatego też carporty stają się popularne wśród właścicieli pojazdów elektrycznych.
W 2025 roku będą musiały działać ogólnodostępne strefy ładowania co 60 km o mocy 400 kW wzdłuż głównych autostrad transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) - wspomina Artur Migoń, ekspert firmy Avrii
Warto dodać, że od 2027 r. ten cel zostanie zmieniony na ogólnodostępne strefy ładowania co 60 km o mocy 600 kW wzdłuż głównych autostrad transeuropejskiej sieci transportowej oraz ogólnodostępne strefy ładowania co 60 km o mocy 300 kW wzdłuż 50% autostrad drugorzędnych w obu kierunkach.
Moc ogólnodostępnych stacji ładowania będzie proporcjonalna do liczby zarejestrowanych aut elektrycznych i powinna wynosić 1,3 kW mocy na każde auto elektryczne oraz 0,8 kW mocy dla każdego pojazdu hybrydowego ładowanego z zewnętrznego źródła zasilania. Cel przestanie obowiązywać po osiągnięciu przez dany kraj udziału pojazdów elektrycznych na poziomie 15%.

Źródło: Fragment prezentacji Avrii podczas Webinarowej Środy GLOBENERGIA
Wiele odsłon fotowoltaiki
By lepiej zrozumieć różnice pomiędzy carportem fotowoltaicznym, fotowoltaiką dachową i gruntową przeanalizujmy wady i zalety takich rozwiązań. W ten sposób potencjalni inwestorzy wybiorą najlepsze dla siebie rozwiązanie.
Zacznijmy od zalet instalacji dachowej. Wykorzystuje ona istniejącą powierzchnię dachową.
Jest to szczególnie korzystne w przypadku ograniczonej przestrzeni na gruncie - zaznacza ekspert
Jednocześnie brak zwiększonej ingerencji w otoczenie oznacza, że moduły na dachu są mniej widoczne. Wpływa to pozytywnie na estetykę budynku. Po trzecie oszczędności - instalacja dachowa jest najczęściej najtańsza w budowie.
Co w przypadku instalacji gruntowych? Charakteryzuje je większa wydajność. Taką instalację można lepiej ustawić mając na uwadze zyski solarne. Jednocześnie inwestor zyskuje łatwiejszy dostęp w razie serwisu oraz do mycia modułów. Dla części osób ważny jest również fakt braku ingerencji w konstrukcję dachu. Tym samym instalacja gruntowa ma mniej ograniczeń konstrukcyjnych.
Z kolei carport fotowoltaiczny gwarantuje brak potrzeby ingerencji w dach. Dla części inwestorów to ważne, gdyż nie ma mowy o żadnej ingerencji w konstrukcję budynku. To rozwiązanie jest elastyczne, daje możliwość montażu mimo niesprzyjających struktur dachu. Dodatkowo chroni pojazdy przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Wartość estetyczna to wartość dodana carportów - są dodatkowym wzbogaceniem dla otoczenia budynku.
Co ogranicza te rozwiązania?
Po pierwsze montaż instalacji dachowej wymaga odpowiedniego dachu.
Nie każdy dach nadaje się do instalacji modułów fotowoltaicznych, co może ograniczyć dostępność tej opcji. - Artur Migoń
Taka instalacja charakteryzuje się również wyższymi kosztami konserwacji. Same dachy wymagają regularnej konserwacji i napraw, co może być nieco bardziej utrudnione przy instalacji fotowoltaicznej na dachu. Fotowoltaika dachowa to także mniejsza efektywność. Moduły ulokowane na dachu są często mniej elastyczne pod względem ustawienia i kąta nachylenia niż instalacje na ziemi, co wpływa na mniejszy uzysk z instalacji.
Ograniczeniem instalacji gruntowej jest fakt, że wymaga ona dużej przestrzeni.
Instalacje na gruncie zajmują znacznie więcej miejsca niż carporty, których główną funkcją jest ochrona pojazdu przed warunkami atmosferycznymi a instalacja fotowoltaiczna jest zamiennikiem tradycyjnego pokrycia dachowego - informuje ekspert.
Kolejny problem to koszty przygotowania terenu. W odróżnieniu od instalacji dachowej należy przygotować grunt pod stoły jak i ponieść koszty samej konstrukcji. Instalacja gruntowa to według wielu również mniejsza estetyka. Fotowoltaika na dachu po prostu wygląda lepiej, tak samo jak nowoczesny design carportu. Z kolei ten ostatni generuje wyższe koszty początkowe. Carporty są zazwyczaj droższe w instalacji niż tradycyjne instalacje fotowoltaiczne. Wymagają też przestrzeni odpowiedniej na terenie danej nieruchomości.
Artykuł sporządzono na podstawie Webinarowej Środy z Avrii