Ładowanie elektryka w 10 minut i zasięg 700 km? Już w tym roku rusza produkcja nowych baterii

Inżynierowie z chińskiej firmy Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) ogłosili kolejny krok w dziedzinie elektromobilności, prezentując światu baterię Shenxing, która ma potencjał zmienić oblicze samochodów elektrycznych. To innowacyjne rozwiązanie, umożliwiające przejechanie 400 kilometrów na jednym ładowaniu, trwającym jedynie 10 minut, pozwala mieć nadzieję na bardziej dynamiczny rozwój sektor samochodów elektrycznych. Na pełnym naładowaniu umożliwi przejechanie nawet ponad 700 kilometrów.

Obecnie lęk przed szybkim ładowaniem stał się głównym czynnikiem powstrzymującym konsumentów przed przesiadką na pojazdy napędzane energią elektryczną. Skupiając się na samej naturze elektrochemii, CATL kontynuuje swoje innowacje w obszarze materiałów, elektrochemii i struktury systemu w sposób wszechstronny, osiągając jednocześnie superszybkie ładowanie, wysoką gęstość energii i wysoki poziom bezpieczeństwa w kreatywny sposób.
Bateria Shenxing, zasilana ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP), stanowi wyjątkowe osiągnięcie w dziedzinie szybkiego ładowania przy zachowaniu konkurencyjnej ceny produkcji. W porównaniu do powszechnie stosowanych baterii niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC), ogniw LFP są tańsze do produkcji, co przekłada się na korzystniejszy model biznesowy dla producentów samochodów elektrycznych.
Jedną z cech baterii Shenxing jest jej zdolność do ładowania nawet w niskich temperaturach. Proces ładowania od 0 do 80 procent pojemności baterii w warunkach -10 stopni C ma trwać zaledwie pół godziny.
Jednak to nie jedyny atut baterii Shenxing. Zastosowanie materiałów nanokrystalicznych w konstrukcji katody oraz nowatorski elektrolit i separator, pozwoliły na zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych na jednym ładowaniu do imponujących 700 kilometrów. To naprawdę dobry wynik, ale czy będzie miało to realne zastosowanie w praktyce? Kiedy zacznie się produkcja?
Produkcja rusza w tym roku
Planowana masowa produkcja baterii Shenxing ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a pierwsze samochody wyposażone w tę technologię mają pojawić się na rynku już w pierwszym kwartale 2024 roku. Wsparcie dla elektromobilności nie jest jednak jedynym obszarem, w którym CATL prezentuje rewolucyjne rozwiązania.
W kwietniu bieżącego roku, chińska firma ogłosiła opracowanie nowej baterii o rekordowej gęstości energii, wynoszącej aż 500 Wh/kg. Nowe ogniwa, oparte na zaawansowanych materiałach katodowych i anodowych, zapewniają nie tylko wydajne ładowanie i rozładowywanie, ale również wyższy poziom bezpieczeństwa dla użytkowników.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Zmodernizowany elektrolit i separator z bardzo bezpiecznym powłokiem są wykorzystywane do zapewnienia podwójnej ochrony baterii Shenxing. Dzięki regulacji globalnego pola temperatury wewnątrz ogniw przy użyciu inteligentnych algorytmów, CATL zbudował system czasowego testowania błędów, który może rozwiązywać problemy wynikające z szybkiego tankowania, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa baterii Shenxing.
Jednym z najważniejszych osiągnięć CATL jest także zintegrowany system chłodzenia magazynów energii o nazwie EnerC. Wykorzystujący zaawansowaną technologię "cell-to-pack" (CTP), system ten łączy w sobie baterie litowo-żelazowo-fosforanowe chłodzone cieczą, systemy dystrybucji i zasilania awaryjnego, a także zaawansowane mechanizmy bezpieczeństwa, tworząc kompleksowe rozwiązanie dla stacjonarnych magazynów energii.
Wraz z wprowadzeniem baterii Shenxing oraz innych innowacyjnych technologii, CATL przekształca przyszłość elektromobilności oraz magazynowania energii. Wysoka gęstość energii, szybkie ładowanie i rozwijające się rozwiązania dla stacjonarnych magazynów energii stawiają chińską firmę w centrum rewolucji ekologicznej i energetycznej, dając nadzieję na zrównoważony rozwój transportu i magazynowania energii.
Opracowano na podstawie materiałów Contemporary Amperex Technology Co., Limited