W Polsce jest coraz więcej używanych hybryd – zmiany na krajowym rynku motoryzacyjnym

Raport

Czysto elektryczne samochody bateryjne wciąż pozostają w naszym kraju stosunkowo mało popularne, jednak hybrydy na tyle “ostały” się na naszych drogach, że na rynku nie brakuje używanych samochodów tego typu. Jak wynika z danych opracowanych na podstawie bazy danych Carfax, większość z nich ma ponad 3 lata, a prawie połowę stanowią modele jednej konkretnej marki. Czy zakup używanej hybrydy to aktualnie w Polsce dobry pomysł?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Raport
  • Używane hybrydy stają się coraz popularniejsze w Polsce, stanowiąc 3% rynku aut używanych – znacznie więcej niż elektryki (0,3%). Ich średni wiek to 4 lata, a przebieg wynosi 99 tys. km.
  • Toyota dominuje wśród hybryd, mając 44% udziału w rynku, a za nią plasują się Audi, Lexus, BMW i Mercedes. Aż 65% tych aut miało tylko jednego właściciela, co czyni je bardziej przewidywalnym wyborem.
  • Hybrydy mogą być lepszym wyborem niż elektryki, zwłaszcza w kontekście niedostatecznej infrastruktury ładowania w Polsce. Jednak w przyszłości nie będą objęte rządowymi dopłatami, w przeciwieństwie do samochodów bateryjnych.

Hybrydy coraz popularniejsze

Statystyczny używany samochód hybrydowy w Polsce ma 4 lata i 99 tys. km przebiegu – wynika z analizy 770 tys. pojazdów w bazie Carfax. Hybrydy stanowią już 3% wszystkich używanych aut w Polsce, dla porównania samochody elektryczne to zaledwie 0,3%. Co ważne, są one obarczone o połowę mniejszym ryzykiem zakupu niż auta spalinowe – tylko 41% używanych hybryd miało w historii zdarzenia wymagające uwagi, podczas gdy wśród wszystkich samochodów ten odsetek wynosi 77%.

Mimo że używane hybrydy są bezpieczniejszym wyborem niż tradycyjne auta, nie są wolne od wad. Według danych Carfax około 33% z nich miało odnotowane uszkodzenia, choć to wciąż mniej niż w przypadku ogółu pojazdów, gdzie wskaźnik ten wynosi 39%.

Jednak kluczowa różnica dotyczy innych aspektów ryzyka. Wśród wszystkich używanych samochodów aż 77% miało jakiekolwiek niejasności w historii – np. manipulacje licznika czy nietypowy sposób użytkowania. W przypadku hybryd jest to jedynie 41%, co czyni je bardziej przewidywalnym wyborem.

Na rynku używanych hybryd króluje jedna marka. O jakie samochody chodzi?

Wśród używanych hybryd w Polsce absolutnym liderem jest Toyota, stanowiąca aż 44% wszystkich egzemplarzy. Średni wiek używanych Toyot to 4 lata, a przebieg – 122 tys. km. Na kolejnych miejscach uplasowały się:

  • Audi – 8% udziału; średni wiek 3 lata, przebieg 75 tys. km,
  • Lexus – 6%; średnio 5 lat i 110 tys. km przebiegu,
  • BMW – 5%; średnio 3 lata i 62 tys. km przebiegu,
  • Mercedes – 5%; średnio 2 lata i 63 tys. km przebiegu.

Toyota to jedyna marka z tej listy, która znajduje się także w czołówce rynku używanych aut ogółem. Najpopularniejszymi markami wśród wszystkich aut używanych w Polsce są Volkswagen (12%), Opel (9%), Ford (7%), Toyota (7%) i Renault (7%).

Skąd pochodzą używane hybrydy?

Co ciekawe, aż 65% używanych hybryd w Polsce miało dotychczas tylko jednego właściciela. Dla porównania, wśród ogółu aut używanych jednego właściciela miało jedynie 16% pojazdów. Dodatkowo, tylko 13% hybryd pochodzi z importu, podczas gdy w przypadku wszystkich używanych aut odsetek ten wynosi aż 59%.

Czy warto kupić używaną hybrydę? Dane pokazują, że są one nowsze, rzadziej uszkodzone i pochodzą częściej z polskich salonów. Wciąż jednak przed zakupem warto dokładnie sprawdzić historię pojazdu, aby uniknąć niespodzianek.

Na ten moment zakup samochodu hybrydowego może być też lepszym wyborem na polskie warunki niż bateryjny pojazd elektryczny. W naszym kraju wciąż mamy stosunkowo słabo rozwiniętą sieć ogólnodostępnych ładowarek do elektryków, co znacząco wpływa na sposób ich użytkowania. Z drugiej strony można wskazać zachętę do zakupu “czystych” aut elektrycznych w postaci programu rządowych dopłat NaszEauto. Inicjatywa ta nie wspiera zakupu samochodów hybrydowych, a zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej możliwość dopłat do zakupu hybryd raczej nie będzie w przyszłości dostępna.

Źródło: Opracowano na podstawie raportu Carfax

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia