Ładowarki będą co 60 km! Koniec problemów z ładowaniem elektryków?

Odpowiednie rozmieszczenie stacji ładowania to klucz do odpowiedniego i zrównoważonego rozwoju elektromobilności. Unijni decydenci nie są innego zdania. Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie w tej kwestii. Co ile kilometrów mają być ładowarki?

Jak już wspomnieliśmy Parlament Europejski i Rada wspólnie znalazły rozwiązanie w obszarze rozwoju sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Według wstępnych postanowień ładowarki dla samochodów osobowych mają być rozmieszczone minimum co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T, natomiast dla ciężarowych - co 120 km do 2026 r. Ponadto stacje tankowania wodoru mają być rozmieszczone co 200 km do 2031 r.
Czym jest TEN-T
TEN-T, czyli transeuropejska sieć transportowa to nic innego jak program unijny dotyczący sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych. Jego celem jest stworzenie zrównoważonego transportu i logistyki. Do celów, które realizowane są w jego ramach zaliczamy:
- przeniesienie 30% transportu drogowego towarów na odległości większe niż 300 km na inne środki transportu (kolej, transport wodny) do 2030 r., a do 2050 – 50% tego typu transportu,
- do 2030 r. trzykrotny wzrost istniejącej sieci kolei dużych prędkości, a do 2050 r. ma być ukończona budowa europejskiej sieci kolei,
- do 2050 r. połączenie wszystkich lotnisk należących do sieci bazowej z kolejami oraz zapewnienie, aby wszystkie ważne porty morskie miały dobre połączenie z kolejowym transportem towarów, albo (jeśli jest taka możliwość) z siecią żeglugi śródlądowej,
Innym z celów jest wprowadzenie zmodernizowanej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym oraz równoważnych systemów zarządzania transportem lądowym i wodnym. W jej skład zdecydowanie wchodzi rozwój elektromobilności i stacji ładowania.
Porozumienie w sprawie zrównoważonego transportu
W komunikacie Parlamentu czytamy, że osiągnięto wstępne porozumienie, które wprowadza aktualizację przepisów UE dotyczącą infrastruktury paliw alternatywnych. Podkreślone zostało, że nowelizacja ma na celu rozszerzenie rozmieszczenia stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania samochodów, ciężarowych. Efektem ma być zbliżenie Europy do ambicji osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.
Porozumienie jest nieformalne, ale czytelnie wskazuje kierunek rozwoju zrównoważonego transportu. Określono minimalne obowiązkowe cele krajowe w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych i zwrócono się do krajów UE o przedstawienie planów ich osiągnięcia.
- Zobacz również: Masz elektryka? Ciekawe, czy pracodawca się ucieszy…
Rozmieszczenie ładowarek
Z uzgodnień wynika, że do 2026 r. stacje ładowania samochodów o mocy co najmniej 400 kW będą musiały być rozmieszczone co najmniej co 60 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T. Następnie ich moc wyjściowa wzrośnie do 600 kW do 2028 r. Równocześnie planuje się wprowadzenie minimalnej odległości między ładowarkami dla samochodów ciężarowych i autobusów - co 120 km. Stacje te mają być rozmieszczone na połowie głównych dróg UE do 2028 r., a ich moc wyjściowa ma wynosić od 1400 kW do 2800 kW w zależności od drogi. System ten mają uzupełniać stacje dla samochodów ciężarowych na strzeżonych parkingach.
Niemniej część regionów będzie wykluczona z programu. Chodzi głównie o regiony najbardziej oddalone, niektóre wyspy i drogi o bardzo małym natężeniu ruchu. Negocjatorzy uzgodnili również, że do 2031 r. stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci TEN-T będą rozmieszczone co najmniej co 200 km.

Unijna baza danych o cenach na stacjach
PE i Rada podjęła także decyzję, że użytkownicy pojazdów napędzanych energią elektryczną i paliwami alternatywnymi powinni mieć możliwość łatwego i wygodnego płacenia w punktach ładowania lub tankowania. Cena paliw ma być podana w przeliczeniu na kWh, minutę/sesję lub kilogram. Komisja Europejska ma stworzyć do 2027 r. unijną bazę danych, aby zapewnić konsumentom informacje na temat dostępności, czasu oczekiwania lub cen na różnych stacjach. Ma to pomóc w zarządzaniu siecią ładowarek.
Nieformalne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli Rady oraz parlamentarną Komisję Transportu i Turystyki, a następnie przez cały Parlament i Radę.
Źródło: ISBnews.