
W 2018 roku alians był w dalszym ciągu zaangażowany w projektowanie i sprzedaż pojazdów o zerowej emisji. Jego dominacja w tym segmencie i łączna sprzedaż na poziomie 724 905 sztuk samochodów elektrycznych od 2010 roku to efekt popytu na takie modele z napędem elektrycznym jak m.in. Renault ZOE i Nissan LEAF.
12 nowych modeli autonomicznych aut elektrycznych?
W ramach strategicznego planu Alliance 2022 alians Renault-Nissan-Mitsubishi przewiduje uzyskanie do końca 2022 roku efektu synergii szacowanej na ponad 10 mld euro rocznie. Zgodnie z przewidywaniami należące do Aliansu spółki będą realizować więcej wspólnych projektów, aby docelowo wprowadzić na rynek 9 milionów sztuk samochodów zbudowanych na bazie czterech wspólnych platform. Plan zakłada także, że 75% sprzedawanych na rynku samochodów będzie napędzanych wspólnymi jednostkami napędowymi.
Dodatkowo w ciągu 6 lat objętych planem zostanie wprowadzonych na rynek 12 nowych elektrycznych modeli o zerowej emisji oraz 40 pojazdów wyposażonych w technologie różnych poziomów jazdy autonomicznej.
Ambitny cel Polski
Jak wynika z dokumentu Polityka Energetyczna Polski do 2040, a naszym kraju w 2020 roku ma być 50 tysięcy pojazdów elektrycznych. Do 2025 roku wartość ta zwiększyć się ma nawet do ambitnej liczby miliona sztuk. Celem jest też posiadanie w 2020 roku 6 tys. punktów ładowania o normalnej mocy, a także 400 punktów o dużej mocy ładowania w 32 aglomeracjach.
A jak wygląda sytuacja w rzeczywistości?
Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw UE, gdzie wśród nabywców nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych.
W III kwartale 2018 roku zarejestrowano 286 osobowych EV. To o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym! Wzrosła za to liczba rejestracji klasycznych hybryd, osiągając poziom 5 508 sztuk (wzrost o 51,1% r/r).
ORPA alarmuje jednak, że pomimo trendu, który obserwowany jest w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r).
Źródło: Renault