System EU ETS 2: Co warto wiedzieć o nowym mechanizmie ograniczania emisji?

Europejski system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) jest jednym z kluczowych narzędzi Unii Europejskiej w walce ze zmianami klimatycznymi. W ramach pakietu "Fit for 55", Komisja Europejska wprowadziła nową edycję systemu – EU ETS 2, który ma objąć nowe sektory, takie jak budownictwo i transport drogowy.

- System EU ETS 2 obejmie nowe sektory, takie jak budownictwo i transport drogowy, wymagając od dostawców paliw zakupu uprawnień do emisji od 2027 roku, z możliwością przesunięcia do 2028 roku.
- Celem EU ETS 2 jest redukcja emisji w sektorach budowlanym i transportu drogowego o ponad 40% do 2030 roku przy użyciu aukcji na jednostki emisji oraz mechanizmu stabilizującego ceny (MSR).
- Dochody z EU ETS 2 zasilą Fundusz Społeczno-Klimatyczny, mający na celu wsparcie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw dotkniętych kosztami energii, z budżetem wynoszącym 65 miliardów euro do 2032 roku.
Nowe sektory objęte regulacjami – kogo dotyczą przepisy?
System EU ETS 2 będzie obejmował emisje wynikające ze spalania paliw kopalnych, takich jak gaz ziemny, w budynkach oraz w transporcie drogowym. Jest to znaczne rozszerzenie zakresu w stosunku do pierwotnego systemu EU ETS, który koncentrował się głównie na sektorze energetycznym i dużych zakładach przemysłowych.
System EU ETS 2 ma zacząć funkcjonować w 2027 roku, choć istnieje możliwość opóźnienia tego terminu do 2028 roku, jeśli ceny paliw będą zbyt wysokie, co mogłoby wpłynąć na sytuację gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Rozpoczęcie funkcjonowania systemu związane jest z potrzebą zapewnienia odpowiednich warunków rynkowych, a także z przygotowaniem dostawców paliw, którzy będą odpowiedzialni za zakup uprawnień do emisji. Obowiązki związane z EU ETS 2 będą dotyczyć głównie dostawców paliw, a nie bezpośrednio konsumentów końcowych.
Cele ETS 2 – ambitne plany Unii Europejskiej
Głównym celem EU ETS 2 jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze budynków o 43% oraz w transporcie drogowym o 42% do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2005 roku. Tego rodzaju ambitne cele wymagają intensywnych działań na rzecz modernizacji budynków, wprowadzenia bardziej efektywnych energetycznie technologii oraz zachęcania do korzystania z niskoemisyjnych środków transportu.
EU ETS 2 będzie opierał się wyłącznie na systemie aukcji, co oznacza, że nie będzie możliwości korzystania z darmowych uprawnień. Wszystkie jednostki emisji będą sprzedawane na aukcjach, a cena będzie kształtowała się na podstawie popytu i podaży. Aby uniknąć nadmiernych wahań cenowych, system będzie wykorzystywał mechanizm rezerwy stabilizacyjnej (MSR), który ma za zadanie stabilizować rynek w przypadku zbyt dużych odchyleń cenowych.
Gdzie trafią środki z EU ETS 2?
Dochody z EU ETS 2 zasilą nowo utworzony Fundusz Społeczno-Klimatyczny (SCF), którego celem jest wsparcie działań proklimatycznych i socjalnych. Fundusz ten będzie wspierał gospodarstwa domowe najbardziej dotknięte wzrostem kosztów energii, jak również przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania obniżające emisje. Budżet Funduszu ma osiągnąć nawet 65 miliardów euro do 2032 roku, co zapewni środki na szerokie wsparcie dla najuboższych obywateli Unii Europejskiej.
Jaki wpływ będzie mieć EU ETS 2 na europejskie rynki? Czy jego przesunięcie do 2028 roku faktycznie jest możliwe? Jakie będą koszty społeczne i gospodarcze funduszu? O tym będziemy rozmawiać podczas Kongresu TRENDY 2024, który odbędzie się już 27-28 listopada hotelu DoubleTree by Hilton w Krakowie. Podczas kongresu planowana jest dyskusja na temat zmian, które w najbliższym czasie czekają unijny system handlu emisjami. Odbędą się również liczne dyskusje na inne tematy związane z branżą energetyczną i budowlaną. Wśród gości specjaliści z sektora biznesu oraz polityki, którzy przedstawią perspektywy na bliższą i dalszą przyszłość. Nie może Cię tam zabraknąć – kup bilety na www.kongrestrendy.pl.