TAURON podsumowuje 2021 r. Spółka sprzedała 33,4 TWh detalicznej energii elektrycznej

W czerwcu 2022 r. grupa TAURON ogłosiła nową strategię, która zakłada sześciokrotne zwiększenie mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii oraz ograniczenie emisyjności o prawie 80 proc. do 2030 r. Od 19 sierpnia 2022 TAURON promuje najnowszy raport zintegrowany online. Co możemy znaleźć w raporcie?

Zielony Zwrot
TAURON w ramach nowej strategii “Zielony Zwrot TAURONA” zakłada skokowe zwiększenie mocy odnawialnych źródeł energii. Grupa chce w 2025 r. dysponować 1600 MW mocy w elektrowniach wiatrowych, fotowoltaicznych i wodnych. Zgodnie ze strategią w 2030 r. wartość mocy zainstalowanej grupy ma sięgnąć już 3700 MW, co ma stanowić około 80 proc. całego miksu wytwórczego Grupy.
Grupa do 2025 r. planuje dysponować 1100 MW w technologii wiatrowej, czyli dwa razy więcej niż obecnie. Jednocześnie spółka chce rozwijać projekty fotowoltaiczne, których moc do 2025 r. ma wynieść 700 MW, a do 2030 r. 1400 MW.
Wyniki finansowe w 2021 r.
W raporcie podsumowano sytuację finansową. W 2021 r. uzyskane przychody wyniosły ponad 25 mld zł i były wyższe o 23 proc. rok do roku. Osiągnięty wynik EBITDA przekroczył 4 mld zł. Na wypracowane wyniki finansowe znaczący wpływ miał wzrost wolumenów dystrybucji i produkcji energii elektrycznej. Jak czytamy na stronie spółki, sytuację grupy poprawiały także przychody z rynku mocy, a także – co jest bardzo istotne – wzrost dochodowości segmentu OZE.
Budowa portfolio zielonych aktywów wytwórczych
TAURON w ramach Zielonego Zwrotu uruchomił pierwszą farmę fotowoltaiczną w Jaworznie. Spółka zakończyła takżę prace budowlane na terenie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy 14 MW w Choszcznie oraz budowę największej w kraju farmy fotowoltaicznej o docelowej mocy 100 MW w Mysłowicach. Dodatkowo grupa rozpoczęła budowę dwóch farm wiatrowych o łącznej mocy 36 MW.
Grupa w 2021 r. przeznaczyła na inwestycje środki finansowe w wysokości prawie 3 mld zł, z czego według informacji przekazanych przez zarząd spółki, największy strumień trafił do segmentu Dystrybucja.
Kluczowe wyniki finansowe spółki
TAURON w swoim raporcie przedstawił wyniki EBITDA (wynik EBITDA to miernik zdolności firmy do generowania gotówki). W strukturze EBITDAw latach 2020-2021 widzimy wyraźny wzrost EBITDA w 2021 r. w segmencie wytwarzanie (400 proc.) oraz w segmencie OZE (127 proc.). W pozostałych segmentach dynamika względem 2020 r. była niższa niż 100 proc. W 2021 łączne EBITDA TAURONU wyniosła 4 152 mln zł. W 2020 r. było to 4 226 mln zł (dynamika zmiany wyniosła 98 proc.). Największy udział w EBITDAmają Segmenty Dystrybucja, Wytwarzanie oraz OZE.

Źródło: TAURON
Sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej
Spółka w 2021 r. sprzedała 33,4 TWh detalicznej energii elektrycznej, a także dystrybuowała 50,97 TWh energii elektrycznej. Dla porównania, według danych Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) krajowe zużycie energii elektrycznej w 2021 r. wyniosło 174,4 TWh. Oznacza to, że wolumen energii sprzedawanej przez TAURON stanowił prawie 20 proc. krajowego zużycia. Z kolei dystrybucja to prawie 30 proc. krajowego zużycia energii elektrycznej w 2021 r.
TAURON jest największym dystrybutorem energii elektrycznej w Polsce. EBITDA tego segmentu za 2021 r. wyniosło 2 967 mln zł. Grupa w segmencie dystrybucji ma 5,8 mln klientów.
Dekarbonizacja Grupy
Planowana jest budowa portfolio zielonych aktywów wytwórczych, a także wydzielenie aktywów górniczych poza Grupę. Na ten moment spółka dysponuje trzema kopalniami węgla kamiennego, które w 2021 roku wyprodukowały 5,1 mln ton węgla.
Nowe technologie
Jako kluczowe założenia do strategii koncern wymienia również nowe rozwiązania wspierające transformację. Są to m.in. Morskie farmy wiatrowe, technologie SMR (małe modułowe reaktory jądrowe). Grupa deklaruje także zaangażowanie inwestycje w magazynowanie, w szczególności elektrownie szczytowo pompowe (ESP) oraz w wytwarzanie zielonego wodoru.
Źródło: TAURON
Polecane
Tańszy prąd dla domu dzięki dopasowanej taryfie. TAURON uruchomił doradcę energetycznego

TAURON prezentuje nową fakturę dla 6 milionów klientów i „Tanie Godziny”
