
Ogłoszona została ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. wprowadzająca zmiany w dotychczas obowiązującym Prawie energetycznym z dnia 10 kwietnia 1997 r. Wprowadza ona zmiany między innymi dla tzw. odbiorców przemysłowych.
Prawo (art. 3 pkt 20e) definiuje odbiorcę przemysłowego jako podmiot, którego główną działalnością gospodarczą jest:
• wydobywania węgla kamiennego lub rud metali nieżelaznych,
• produkcji wyrobów z drewna oraz korka z wyłączeniem produkcji mebli,
• produkcji papieru i wyrobów z papieru,
• produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych,
• produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych,
• produkcji szkła i wyrobów ze szkła,
• produkcji ceramicznych materiałów budowlanych,
• produkcji metali,
• produkcji elektrod węglowych i grafitowych, styków i pozostałych elektrycznych wyrobów węglowych i grafitowych,
• produkcji żywności.
Zgodnie z art. 9a ust. 1a3 odbiorcami przemysłowymi są ci, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku zużyli:
• nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których koszt energii elektrycznej wyniósł ponad 12% wartości ich produkcji - wykonują w odniesieniu do 20 % ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku realizacji obowiązku;
• nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których koszt energii elektrycznej wyniósł ponad 7% i nie więcej niż 12% wartości ich produkcji - wykonują w odniesieniu do 60 % ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku realizacji obowiązku;
• nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których koszt energii elektrycznej wyniósł nie mniej 3% i nie więcej niż 7%, wartości ich produkcji - wykonują w odniesieniu do 80% ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku realizacji obowiązku.
Przez wartość produkcji rozumie się przychód ze sprzedaży własnych wyrobów, robót i usług (bez podatku od towarów i usług), pomniejszony o podatek akcyzowy i powiększony o kwoty dotacji do produktu (art. 9a ust. 1a4 ustawy - Prawo energetyczne).
Podkreślić należy, że w myśl art. 32 ustawy zmieniającej, przepis art. 9a ust. 1a3 ustawy - Prawo energetyczne stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tej ustawie ze wspólnym rynkiem.
Ponadto, w art. 30 i 31 ustawy zmieniającej określono dla roku 2013 zakresy realizacji przez odbiorców przemysłowych (którzy w roku 2012 zużyli nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej, której koszt wyniósł nie mniej niż 3% wartości ich produkcji i złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 1a1 ustawy - Prawo energetyczne) obowiązków, o których mowa w art. 9a ust. 1 i 8 ustawy - Prawo energetyczne na poziomie:
• 12% w przypadku obowiązku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 tej ustawy;
• 0,9% w przypadku obowiązku, o którym mowa w art. 9a ust. 8 tej ustawy.
Należy ponadto zaznaczyć, że zgodnie z art. 30 ust. 2 i art. 31 ust. 2 ustawy zmieniającej, ww. zakresy określają minimalny udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z uzyskanych i umorzonych odpowiednio świadectw pochodzenia i świadectw pochodzenia z kogeneracji lub z uiszczonej opłaty zastępczej w całkowitej ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (tj. od dnia 11 września 2013 r.) do dnia 31 grudnia 2013 r.
Jednocześnie odbiorca przemysłowy zobowiązany jest przepisami art. 9a ust. 1a5 ustawy - Prawo energetyczne przekazać Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 31 maja roku następującego po roku realizacji obowiązku:
• informację o wysokości wykonanego obowiązku, o którym mowa art. 9a w ust. 1a3 ustawy - Prawo energetyczne, oraz ilości zakupionej energii elektrycznej na własny użytek w roku realizacji obowiązku, a także o wysokości kosztu energii elektrycznej oraz wartości swojej produkcji w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku oraz
• klauzulę o świadomości karnej za składanie fałszywych danych
Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że w przypadku gdy odbiorca przemysłowy skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 9a ust. 1a3 ustawy - Prawo energetyczne, nie spełniając określonych w tym przepisie warunków, bądź nie przekazał Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki informacji oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 1a5, podał w tej informacji nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd dane, to zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 1a6 ustawy - Prawo energetyczne nie może skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 9a ust. 1a3 ustawy - Prawo energetyczne, przez okres 5 lat liczonych od zakończenia roku, którego dotyczył obowiązek.
Więcej informacji na stronie Urzędu Regulacji Energetyki
Zobacz także: Kalendarium odbiorcy przemysłowego
Najczęściej
czytane
Hot News
Tylko u nas