Do wydłużenia systemu opustów wystarczy oświadczenie! Gratka dla oszustów?

W celu przedłużenia możliwości wejścia w system opustów dla beneficjentów programów parasolowych, na początku 2022 roku uchwalono kolejną nowelizację ustawy o OZE. Beneficjenci gminnych programów dotacyjnych finansowanych z Funduszy Europejskich muszą złożyć pisemne oświadczenie, że podpisali umowę z odpowiednim podmiotem i w odpowiednim terminie. W jaki sposób będzie weryfikowane, czy prosument faktycznie jest beneficjentem programu parasolowego i dotrzymał wskazanego w ustawie terminu? Pytamy Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

W trakcie prac nad nowelizacją ustawy o OZE likwidującą system opustów dla nowych prosumentów pojawiły się postulaty samorządów dotyczące wydłużenia obowiązywania dotychczasowego systemu rozliczeń dla beneficjentów tzw. programów parasolowych realizowanych przez samorządy. Są to programy dotacyjne finansowane z funduszy europejskich w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Przedstawiciele samorządów wielokrotnie alarmowali, że gwałtowna zmiana systemu rozliczeń negatywnie wpłynie na realizację projektów parasolowych – po pojawieniu się informacji o likwidacji systemu opustów, beneficjenci zaczęli wycofywać się z programów.
System opustów dla beneficjentów programów parasolowych został wydłużony
Prośby samorządów zostały wysłuchane. 22 lutego 2022 roku Prezydent RP Andrzej Duda złożył podpis pod ustawą z dnia 27 stycznia 2022 roku o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Dzięki temu, w ustawie o OZE pojawił się pkt 3 w art. 4d ust. 2, który przewiduje, że osoba, która zawarła w terminie do dnia 31 marca 2022 roku umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym uprawnionym podmiotem, który realizuje program w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, a także złożyła prawidłowo zgłoszenie o przyłączenie tej mikroinstalacji do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w terminie do 31 grudnia 2023 roku, będzie mogła dokonywać rozliczenia wytworzonej i pobranej energii elektrycznej na dotychczasowych zasadach, tj. w systemie opustu.
Sposób weryfikacji
Zgodnie z zapisami ustawy, przyszły prosument będzie jedynie obowiązany do złożenia pisemnego oświadczenia sprzedawcy, że zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie instalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym uprawnionym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, finansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, a więc tzw. program parasolowy. Dlaczego zdecydowano się tylko na oświadczenie? Pytamy Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Zastosowanie takiego rozwiązania jest korzystne dla prosumenta poprzez ograniczenie nadmiernych procedur kontrolnych
odpowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Będą kary?
Może się nasunąć na myśl, że skoro Ministerstwo Klimatu i Środowiska wymaga jedynie oświadczenia, to niektóre osoby, które będą chciały skorzystać z systemu opustów po 1. kwietnia 2022 roku po prostu oświadczą, że są beneficjentami programu parasolowego faktycznie nimi nie będąc. Czy MKiŚ przewidział kary z tego tytułu?
Ustawodawca w przypadku złożenia przez prosumenta fałszywego oświadczenia w tym zakresie, przewidział sankcję w postaci możliwości pociągnięcia prosumenta do odpowiedzialność karnej wynikającej art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
odpowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Jaka kara ciąży więc na osobach, które złożą fałszywe oświadczenie o tym, że są beneficjentami programów parasolowych?
Jak czytamy we wspomnianym art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny: Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Co wynika więc z wymienionych paragrafów? Okazuje się, że zgodnie z § 1 karą może być pozbawienie wolności od 6 miesięcy do nawet 8 lat. W § 5 znajdziemy jednak informację, że jeśli sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy, to Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia. Co stanie się z delikwentem, który przez kilka miesięcy rozliczał się źle i bezprawnie korzystał z systemu opustów? Pewnie wyjdzie w praniu…