Jak duży będzie udział OZE w transporcie? Pojawił się projekt ustawy

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Dokument stanowi częściową implementację tzw. „dyrektywy RED II”. Nadchodzi era zielonych biopaliw, ale także zwiększenie roli OZE w transporcie.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 roku transport był odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 roku. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE wymaga podjęcia wysiłków na rzecz ograniczenia emisyjności transportu. Jednym z proponowanych działań jest zwiększenie na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy RED II udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14 proc. w 2030 roku, przy użyciu między innymi biopaliw i biokomponentów, w tym także biokomponentów zaawansowanych, odnawialnych paliw pochodzenia niebiologicznego (ang. RFNBO), paliw węglowych z recyklingu (ang. RCF), a także zwiększeniu roli niskoemisyjnej energii elektrycznej stosowanej w transporcie.
Projekt ustawy przede wszystkim transponuje do polskiego prawa dyrektywę RED II w zakresie wykorzystania w transporcie niskoemisyjnych paliw oraz energii elektrycznej. Założono, iż realizacja celu OZE w transporcie opierać się będzie przede wszystkim na wykorzystaniu biopaliw I generacji, biopaliw zaawansowanych oraz energii elektrycznej. Ze względu na brak rynku paliw wodorowych oraz początkowy rozwój technologii produkcji paliw syntetycznych przyjęto, iż paliwa te w rozważanej perspektywie nie będą stanowiły widocznej części paliw transportowych, jakkolwiek przepisy nie wyłączają możliwości stosowania ich w rozliczeniu realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). Poniżej w tabeli znajdują się wartości NCW dla poszczególnych lat ujęte w projekcie ustawy.
Projekt ustawy wdraża m.in. poszerzony katalog paliw, którymi można realizować wskaźniki NCW o paliwa węglowe pochodzące z recyklingu, biometan, biokomponenty zaawansowane oraz biopaliwa gazowe, pozyskiwane dzięki zagospodarowaniu odpadów, zamiast ich kompostowania czy składowania, na rzecz prowadzenia gospodarki w obiegu zamkniętym, odzyskiwania energii oraz surowców w celu wielokrotnego ich wykorzystywania.
Na znaczeniu zyskają OZE, co z elektromobilnością?
Ustawa uwzględnia w realizacji NCW energię elektryczną z OZE i wykorzystywaną w transporcie. Poniżej w tabeli przedstawiono prognozę rozwoju elektromobilności w Polsce w latach 2021-2030. Poziom miliona samochodów elektrycznych przekroczymy na koniec dekady, a nie jak pierwotnie zakładano - w 2025 roku.
Działania podjęte na podstawie projektowanej ustawy wpłyną pozytywnie na stabilizację łańcucha dostaw, stabilizację cen surowców energetycznych oraz nośników energii wykorzystywanych w transporcie, zmniejszanie ekspozycji sektora na wahania i zawirowania na światowych rynkach surowcowych, a także stabilizację możliwości prowadzenia inwestycji w niskoemisyjne rozwiązania stosowane w transporcie.
Źródło: Rządowe Centrum Legislacji