NaszEauto – nie wypłacono ani złotówki. Znamy przyczyny

Program NaszeEauto funkcjonuje już od 3 lutego. Jak wynika z danych przekazanych nam przez NFOŚiGW od tego czasu w ramach programu złożono ponad 4 tysiące wniosków, zatwierdzono ich 116, ale nie wypłacono… ani złotówki. Spytaliśmy Fundusz, z czego wynika ta sytuacja. Oto, co odpowiedzieli.

- Program NaszEauto, umożliwiający uzyskanie do 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego, do tej pory Fundusz zatwierdził jedynie 116 z 4252 wniosków, co stanowi 2,7% wszystkich zgłoszeń, ale nie wypłacił jeszcze ani złotówki.
- Opóźnienia wynikają z konieczności integracji systemów płatności między NFOŚiGW a Polskim Funduszem Rozwoju, co ma zostać zakończone w czerwcu, oraz z wymogu dostarczenia zabezpieczenia umowy przez beneficjentów.
- Beneficjenci mogą teraz wybierać między wekslem in blanco a cesją praw z polisy AC jako formą zabezpieczenia. Po integracji systemów środki zostaną wypłacone tym beneficjentom, który złożą wymagane dokumenty.
NaszEauto – program dopłat do samochodów elektrycznych
Program NaszEauto pozwala uzyskać nawet do 40 tys. zł dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego. Musi być to nowy pojazd osobowy, o wartości do 225 tys. zł netto, zarejestrowany na beneficjenta. Podstawowe wartości dopłat do zakupu dla osób fizycznych wynoszą 18 750 zł lub 30 tys. zł, jeżeli beneficjent posiada Kartę Dużej Rodziny. Kwota ta wynosi również 30 tys. zł w przypadku leasingu/wynajmu, a także jeśli beneficjentem jest jednoosobowa działalność gospodarcza.
Podstawową stawkę można zwiększyć do maksymalnie 40 tys. zł poprzez zezłomowanie starego samochodu spalinowego, a także odpowiednio niski dochód w przypadku osób fizycznych. Łączny budżet programu to 1,6 mld zł. Więcej szczegółów znajdziecie w poniższym artykule:
Nabór trwa już ponad trzy miesiące, wobec czego postanowiliśmy zapytać Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o to, jakie jest tempo składania i zatwierdzania wniosków.
Wnioski w programie NaszEauto opiewają na 8% budżetu. Nadal nie wypłacono ani złotówki
Okazuje się, że do dnia 19 maja 2025 roku w programie NaszEauto złożono 4252 wnioski na kwotę niespełna 125,5 mln zł, co stanowi niewiele ponad 8% ogólnego budżetu. Z ponad 4 tysięcy wniosków NFOŚiGW zatwierdził do tej pory jedynie 116 dokumentów, opiewających na kwotę 3,4 mln zł. Akceptację zyskało więc zaledwie 2,7% ze wszystkich złożonych wniosków.
Najbardziej interesujący jest jednak fakt, że do tej pory NFOŚiGW nie wypłacił ani złotówki z budżetu programu. Mimo zaakceptowania 116 wniosków, pieniądze w ramach żadnego z nich nie zostały wypłacone. Nasza redakcja jeszcze przed rozpoczęciem naboru kontaktowała się z Narodowym Funduszem, który przyznawał wtedy, że pieniądze z budżetu programu NaszEauto zaczną trafiać do kieszeni beneficjentów dopiero 4 miesiące po jego rozpoczęciu. W międzyczasie pojawiły się jeszcze inne aspekty, powiązane z wymaganymi do wypłaty środków dokumentami. O co dokładnie chodzi?
Wypłata środków w programie NaszEauto – dlaczego to tyle trwa?
Jak przyznają przedstawiciele NFOŚiGW w korespondencji z nami, wypłat z programu NaszEauto nie dokonuje Narodowy Fundusz, a Polski Fundusz Rozwoju. W związku z tym konieczne jest odpowiednie przygotowanie systemów PFR do dokonywania wypłat. Obydwie instytucje muszą być ze sobą odpowiednio zintegrowanie i jak wynika z informacji przekazanych nam przez NFOŚiGW sprawa ta jest już na finiszu.
Druga kwestia to obowiązek ze strony beneficjenta, który już po zatwierdzeniu wniosku musi dostarczyć do Narodowego Funduszu odpowiednie zabezpieczenie umowy. Do niedawna był nim weksel in blanco na kwotę dotacji z notarialnym potwierdzeniem podpisów. W ubiegłym tygodniu NFOŚiGW wprowadził jednak zmiany związane z tym wymaganiem i teraz beneficjent ma wybór: zabezpieczeniem umowy może być albo wspomniany weksel, albo cesja praw z polisy AC.
Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, komplet dokumentów powinieneś otrzymać mailem po podpisaniu umowy. Po ich wypełnieniu powinny zostać wysłane lub przyniesione osobiście do funduszu. Po zakończeniu umowy zostaną one komisyjnie zniszczone. Jeżeli zdecydujesz się na cesję praw z AC, pamiętaj, że ustanawia ją firma ubezpieczeniowa jako zapis w polisie lub aneksie. Wzór zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o cesji beneficjent otrzyma mailem po podpisaniu umowy.
NFOŚiGW podkreśla, że bez dostarczenia zabezpieczenia umowy w jednej z dwóch powyższych form wypłata środków na konto beneficjenta nie będzie możliwa. Jeżeli więc Twój wniosek został zatwierdzony, ale jeszcze nie otrzymałeś pieniędzy, sprawdź czy spełniłeś ten warunek. Pamiętaj jednak, że właściwy proces wypłaty wniosków rozpocznie się dopiero w czerwcu, bo pełnym zintegrowaniu systemów płatności NFOŚiGW z PFR.
Źródło: NFOŚiGW