Polacy opracowali algorytm zarządzający kolejowym “powerbankiem”

W Polsce zarejestrowano przełomowy patent w obszarze magazynowania energii. Mowa o algorytmie sterowania magazynem energii, który jest „mózgiem” urządzenia. Umożliwia on bardziej wydajna pracę, dopasowaną do bieżących potrzeb branży kolejowej w Polsce.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Autorski algorytm został opracowany przez ekspertów polskiej spółki PKP Energetyka i Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jak poinformowali, innowacja została już oficjalnie zarejestrowana przez Urząd Patentowy RP.

Sterowanie magazynami energii

System sterowania magazynem energii będzie służył głownie na rzecz kolejowych podstacji trakcyjnych. Umożliwia monitorowanie przepływu energii w obrębie sieci energetycznej i sieci trakcyjnej w czasie rzeczywistym i na tej podstawie podejmowanie decyzji dotyczących sposobu ładowania i rozładowania magazynu. Rozwiązanie poprzez modyfikację profilu obciążenia podstacji trakcyjnej pozwala na redukcję mocy szczytowej, a w konsekwencji redukcję mocy zamówionej po stronie sieci dystrybucyjnej zasilającej podstację trakcyjną

Obecnie system sterowania jest przedmiotem dalszych badań. Zostanie on wdrożony wraz z kolejnymi magazynami energii.

Algorytm będzie sterował magazynem energii, który od ponad roku działa przy podstacji trakcyjnej PKP Energetyka w Garbcach. Instalacja ma moc 5,5 MW i pojemność użyteczną rzędu 1,2 MWh – dzięki czemu może zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/h. Od momentu uruchomienia magazyn zasilił przejazdy prawie 10 tys. pociągów i oddał do sieci trakcyjnej 160 MWh energii.

4,2 tys. bateryjnych ogniw litowo-jonowych

Obiekt składa się z pięciu kontenerów – w czterech z nich znajduje się aż 4,2 tys. bateryjnych ogniw litowo-jonowych, a w piątym – innowacyjny przekształtnik energoelektroniczny pracujący bezpośrednio na napięciu stałym. Nad pracą całości czuwa zaawansowany system informatyczny SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition).

Kolejowy „powerbank” jest jedynym tego rodzaju obiektem w Europie. To pierwszy tak duży magazyn energii pracujący z siecią 3 kV DC. Podobna infrastruktura jest eksploatowana np. w Japonii, ale jej możliwości i znaczenie dla bezpieczeństwa kolejowej sieci elektroenergetycznej są mniejsze.

Komunikat PKP Energetyka

Zielony wodór zdekarbonizuje polską kolej

Obecnie realizowana jest też budowa systemu do magazynowania energii opartego o wodór produkowany dzięki energii wyprodukowanej w farmie słonecznej. Inwestycja o wartości ponad 3 milionów złotych pozwoli wytwarzać, magazynować i wykorzystywać na potrzeby kolei „zielony” wodór. Instalacja, która ma zostać uruchomiona już w 2023 roku, pozwoli jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej. System produkcji i magazynowania wodoru powstanie we współpracy ze spółką SBB ENERGY S.A. z Opola wyłonioną w ramach zakończonego postępowania przetargowego.

Źródło: PKP Energetyka

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia