Rowery elektryczne pomogą w walce ze smogiem? Polacy chcą dopłat

Miasta borykają się nie tylko z zanieczyszczonym powietrzem, ale również z ulicznymi korkami. Do ich redukcji przyczynić może się upowszechnienie e-bike’ów. Niestety, jest to opcja dużo droższa niż zwykły rower. Naprzeciw chętnym chce wyjść kilkanaście polskich samorządów, wraz z ofertą dofinansowania do rowerów elektrycznych. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR) przeprowadziło ankietę, z której wynika, że aż ⅔ Polaków sądzi, że programy dopłat powinny obejmować również rowery na prąd.

Bariera finansowa
W badaniu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego 66 proc. ankietowanych stwierdziło, że niższe koszty roweru elektrycznego skłoniłyby ich do jego zakupu. Tyle samo uczestników sondażu uznało, że rowery elektryczne powinny być objęte programami dopłat, a według 70 proc. także preferencyjną stawką VAT. Bariera finansowa to największa przeszkoda stojąca przed klientem indywidualnym, a jej pokonanie pomogłoby zwiększyć dostęp do elektromobilności i wykorzystania w pełni z jej zalet.
Samochód przestaje się opłacać…
Podróżowanie autem po mieście ma coraz więcej dyskredytujących wad. Po pierwsze, samochodom nie wszędzie można wjechać - to oczywiste ze względu na strefy zamknięte, ścisłe centra itd. Po drugie często występują korki, a ponadto użytkowanie auta generuje coraz wyższe koszty, na które składa się: serwisowanie, tankowanie i parkowanie.
Aż 70 proc. badanych uważa zakup roweru elektrycznego za bardziej ekonomiczny od zakupu samochodu. Determinuje to wspomniany wzrost cen paliw. Ponad połowa respondentów byłaby w stanie odłożyć równowartość 12 tankowań samochodu i przeznaczyć je na kupno roweru elektrycznego. Taka inwestycja szybko mogłaby się zwrócić, czego Polacy mają coraz większą świadomość. W obliczu prognoz ekonomicznych, wysoka inflacja będzie się utrzymywać, a przez to coraz to więcej Polaków będzie musiało szukać oszczędności. Przesiadka na e-rower to jedno z pewnych rozwiązań na podratowanie budżetu domowego, a jednocześnie na zapewnienie wielu innych korzyści, np. zdrowotnych czy ekologicznych.
Wygoda
57 proc. ankietowanych Polaków sądzi, że rowery elektryczne mogą okazać się dużo lepsze niż tradycyjne. A to z uwagi na znacznie większą elastyczność, którą zapewniają. Nie bez znaczenia może być też to, że oprócz dostępności tras rowerowych, nie jest konieczny tak intensywny wysiłek fizyczny.
Zdecydowana większość (74 proc.) uczestników ankiety stwierdziła, że powszechne stosowanie rowerów elektrycznych przyczyniłoby się do zmniejszenia ruchu drogowego w mieście, a co za tym - ilość produkujących spaliny aut. Obecnie ⅔ osób podczas dojazdów do pracy lub szkoły stoi w korkach dziennie 5-10 minut dziennie, a co czwarty ankietowany przyznał, że traci w nich ponad 20 minut.
Rola samorządów
Władze lokalne mają najlepszą wiedzę na temat sytuacji panującej na zarządzanym terenie, co przekłada się na to, że w sposób najbardziej punktowy są w stanie reagować i wdrażać plany promocji e-bike’ów.
Dyrektor biura PSR, Mateusz Prytko, uważa, że teraz jest najlepszy czas na rozwój dwukołowej elektromobilności, co mogą zdynamizować dofinansowania. Na chwilę obecną kilkanaście jednostek samorządowych pracuje nad nimi. Do tej pory wiele europejskich miast (m.in. Berlin, Lizbona, Barcelona i Oslo), chcąc ułatwić komunikację, zdecydowało się na wprowadzenie dopłat do rowerów elektrycznych. O rozwiązaniach antysmogowych w Europie, w tym o rowerach pisaliśmy TUTAJ.
Od 10.06. bieżącego roku można składać wnioski o dofinansowanie rowerów elektrycznych w Gdyni, które dotychczas cieszy się dużymi zainteresowaniem. Już w przeciągu pierwszych 11 godzin wpłynęło około 600 wniosków. Wsparcie miasta Gdynia polega na dopłacie w wysokości 50 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2500 złotych. Pula na ten projekt wynosi 100 000 złotych. Jest to premierowe rozwiązanie w Polsce.
“Wyniki badań PSR ukazują, że mieszkańcy innych regionów Polski także rozważają pozostawienie kosztownych w eksploatacji samochodów w garażach i chcą korzystać z wygodnych, zwinnych i ekologicznych e-rowerów. Podjęcie tej decyzji - co jednoznacznie potwierdzają wyniki badań - byłoby zdecydowanie łatwiejsze dzięki wprowadzeniu programu dopłat.” - podsumowuje dyrektor Mateusz Prytko.