Rozbił się fotowoltaiczny samolot Airbusa – jego lot trwał 64 dni!

64 dni nieprzerwanego lotu i awaria! Zdalnie sterowany fotowoltaiczny dron opracowany przez Airbus Defence and Space rozbił się 18 sierpnia 2022 r. na pustyni w amerykańskim stanie Arizona. Dlaczego rozbił się UAS Zephyr 8?

Zdjęcie autora: Jakub Król

Jakub Król

Redaktor GLOBENERGIA

Dowództwo armii amerykańskiej podało w oświadczeniu, że lot prototypowego samolotu UAS Zephyr 8 zakończył się, gdy ten napotkał zdarzenia, które doprowadziły do ​​jego nieoczekiwanego wyłączenia.

Lot prototypowego samolotu fotowoltaicznego

Dron został wystrzelony z poligonu testowego Yuma Proving Ground (YPG) w Arizonie 15 czerwca 2022 r. Bezzałogowy samolot przeleciał ponad 18 tys. km nad południowymi Stanami Zjednoczonymi, Zatoką Meksykańską i Ameryką Południową. Jak czytamy na portalu PV Magazine, przed katastrofą dane kontroli ruchu lotniczego wskazywały, że dron leci na niezwykle małej wysokości.

Wojsko zebrało bezcenne dane

Michael Monteleone, dyrektor programu wojskowego nadzorującego lot powiedział, że wojsko i jego partnerzy zebrali bezcenne dane i poszerzyli wiedzę na temat wytrzymałości, wydajności baterii i zdolności utrzymania lotu na dużych wysokościach nad żądanym celem.

Zephyr 8Źródło: Airbus
Zephyr 8
Źródło: Airbus

Dron - dane techniczne

UAS Zephyr 8 jest sterowany przez satelitę. Samolot waży zaledwie 75 kg, przy rozpiętości skrzydeł sięgającej 25 metrów. Jego powierzchnia jest w całości pokryta modułami fotowoltaicznymi z ogniwami wielozłączowymi. System jest zaprojektowany na pokonanie ponad 55 tys. km (długość równika to niewiele ponad 40 tys. kilometrów).

Nowy rekord

Zephyr 8 podwoił poprzedni rekord wytrzymałości bezzałogowego statku powietrznego, który wynosił niecałe 26 dni. Dron spędził na niebie 64 dni, 22 godziny, 19 minut i 5 sekund. Bezzałogowe statki powietrzne cieszą się coraz większym zainteresowaniem sektora wojskowego i telekomunikacyjnego. Mogą być używane do obserwacji o wysokiej rozdzielczości i szybkich usług komunikacyjnych.Źródło: PV Magazine, Airbus
Zdjęcie główne: Airbus

Zdjęcie autora: Jakub Król

Jakub Król

Redaktor GLOBENERGIA