Ruszają konsultacje społeczne Strefy Czystego Transportu w Krakowie!

Władze Krakowa poinformowały, że 17 marca ruszają konsultacje publiczne dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Miasto zostało zobligowane do przyjęcia rozwiązania jeszcze w 2022 roku. SCT ma przyczynić się do ograniczenia użytkowania wysoce emisyjnych pojazdów w centrum miasta. Przełoży się to bezpośrednio na jakość powietrza w stolicy Małopolski.

24 grudnia 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe regulacje zmieniają zasady ustalania przez gminy Stref Czystego Transportu, co oznacza, że w tym roku może zostać wdrożone pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, jeśli zdecyduje się na nie dana gmina. SCT są narzędziem walki ze szkodliwymi zanieczyszczeniami emitowanymi przez samochody poruszające się po centrach miast. SCT skutecznie ograniczyły poziom trujących zanieczyszczeń w powietrzu w wielu miastach Europy - powstało ich około 300.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie
Przygotowania do utworzenia Strefy Czystego Transportu rozpoczynają się w związku z przyjętym przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem Ochrony Powietrza (POP). Zobowiązuje on stolicę Małopolski do przyjęcia uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu do końca 2022 roku.
- Celem działań jest zmniejszenie ilość zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu. Projekt SCT wymaga szerokich konsultacji społecznych - rozpoczynamy je w czwartek, 17 marca i przez kolejne tygodnie będziemy zbierali uwagi od mieszkańców i przedsiębiorców, aby przedstawić radnym rekomendacje do uchwały - czytamy w komunikacie miasta.
Po zakończeniu konsultacji projekt uchwały o Strefie Czystego Transportu będzie dopracowany i skierowany do Rady Miasta Krakowa.
Przyjęcie uchwały nie jest jednoznaczne z natychmiastowym wejściem w życie obowiązywania wszystkich zasad Stref Czystego Transportu. Uchwała określi dopiero daty wprowadzania wymagań dla samochodów. Zasady, które będą obowiązywały w Strefie będą oparte o normy Euro i będą określać dopuszczalną ilość emitowanych zanieczyszczeń z silników samochodów.
Urzędnicy chcą zebrać opinie i pomysły na SCT
Zebrane wnioski i postulaty posłużą do przygotowania najlepszego możliwego wariantu – uwzględniającego zarówno potrzeby mieszkańców, przedsiębiorców, których praca oparta jest o transport, jak również pozytywny efekt dla jakości powietrza. Wymagania Strefy z pewnością będą wprowadzane etapami z zachowaniem okresu przejściowego tak, aby wszyscy mogli się na zmiany przygotować.
Konsultacje mają też doprowadzić do opracowania kompletnego harmonogramu wprowadzania kolejnych wymagań dla samochodów do 2030 roku. Zostanie określona również data, od której zaczną obowiązywać pierwsze wymagania.
- Planowanie harmonogramu z tak dużym wyprzedzeniem ma na celu odpowiedzialne potraktowanie mieszkańców i przedsiębiorców. Nie chcemy, aby wymagania dla samochodów wprowadzane były bez możliwości przygotowania się do nich. Nikt nie może poczuć się zaskakiwany takimi rozwiązaniami - przekonuje UM w Krakowie.
Źródło: UM Kraków