Spór z zakładem energetycznym o model rozliczeń energii. Jakie możliwości ma prosument?


Od 1 kwietnia 2022 roku będzie obowiązywał w Polsce nowy system rozliczeń prosumentów z wyprodukowanej energii elektrycznej w mikroinstalacjach OZE. Dotychczasowi prosumenci zachowują nabyte prawo do systemu opustów. Kluczowe jest zgłoszenie mikroinstalacji do OSD w odpowiednim terminie oraz jego kompletność. Co prosument może zrobić w przypadku nieuwzględnienia przez przedsiębiorstwo energetyczne reklamacji w sprawie modelu rozliczania energii z mikroinstalacji PV? Wyjaśniamy.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Nowy system rozliczeń prosumentów - net-billing - wejdzie w życie 1 lipca 2022 roku, po okresie przejściowym, który rozpocznie się 1 kwietnia 2022 roku. Jest to model rozliczeń prosumentów polegający na rozliczeniu wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne. Wartość energii wprowadzonej do sieci ustalana jest na podstawie rynkowych cen energii, a wartość energii pobranej z sieci na podstawie ceny sprzedaży energii przez sprzedawcę dla tego prosumenta. Szczegóły przeczytasz w naszym PRZEWODNIKU po nowym systemie rozliczeń. 

Kluczowe jest nie tylko zgłoszenie, ale i jego kompletność!

Obecnie w Polsce jest około 900 tys. prosumentów, którzy w okresie wdrażania net-billingu zachowają swoje prawa do systemu opustów. Wielu inwestorów przyśpieszyło decyzję o inwestycji w mikroinstalację i pozostał im tydzień na skorzystanie z systemu opustów. Na łamach GLOBEnergia.pl wyjaśnialiśmy, że aby wejść do systemu opustów nowi prosumenci w Polsce muszą spełnić dwa warunki. Prosument musi złożyć do operatora systemu dystrybucyjnego wniosek o zgłoszenie mikroinstalacji w terminie do 31 marca 2022 roku włącznie. Po drugie, wniosek musi być poprawny i kompletny! Prosument, który w terminie wskazanym w wezwaniu nie złoży kompletnego i poprawnego zgłoszenia, z uwzględnieniem wymaganych uzupełnień i korekt, straci możliwość skorzystania z systemu opustowego i będzie rozliczany w systemie net-billingu.

Za datę skutecznego złożenia zgłoszenia uznaje się datę wpływu do operatora – w przypadku złożenia zgłoszenia w postaci papierowej lub datę rejestracji przez systemy informatyczne OSD – w przypadku złożenia zgłoszenia w postaci elektronicznej - wyjaśniali w komunikatach operatorzy systemów dystrybucyjnych. 

Wypełniłem wszystkie warunki, zakład nie uwzględnia reklamacji co robić?

1 kwietnia 2022 roku będzie kluczowym terminem dla nowych prosumentów, z którym mogą się wiązać nieporozumienia na linii prosument-zakład energetyczny. Świadomy inwestor i konsument energii powinien znać swoje prawa i wiedzieć, jakie możliwości przysługują prosumentowi w sporze z zakładem energetycznym. 

Prosument w przypadku nieuwzględnienia reklamacji w sprawie rozliczania energii przez przedsiębiorstwo energetyczne posiada możliwość pozasądowego rozwiązania sporu z niezależnym podmiotem. Ministerstwo klimatu i środowiska przypomina, że przy Prezesie URE działa Koordynator do spraw negocjacji, który prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów m.in. między odbiorcami energii elektrycznej a przedsiębiorstwami energetycznymi, a także między prosumentami OZE, prosumentami wirtualnymi OZE lub prosumentami zbiorowymi OZE, będącymi konsumentami a przedsiębiorstwami energetycznymi. Spory mogą dotyczyć umów m.in. o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, gazowej lub ciepłowniczej, w tym o przyłączenia mikroinstalacji; o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego; o świadczenie usług przesyłania i dystrybucji ciepła; oraz umów sprzedaży i umów kompleksowych. 

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, warunkiem wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania przed Koordynatorem ds. negocjacji jest podjęcie próby kontaktu z przedsiębiorstwem energetycznym i bezpośredniego rozwiązania sporu

- Jeśli przedsiębiorstwo energetyczne, nie uwzględniło reklamacji prosumenta energii odnawialnej, prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub prosumentów zbiorowych, mogą oni w terminie do 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, złożyć wniosek o pozasądowe rozwiązanie sporu do Koordynatora do spraw negocjacji - wyjaśnia MKiŚ

Warto wiedzieć, że stanowisko Koordynatora ds. negocjacji pełni powołana w grudniu 2021 przez Prezesa URE Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Z usług koordynatora ds. negocjacji korzysta coraz więcej odbiorców energii lub gazu. Jak informuje URE, w 2020 roku do Koordynatora wpłynęło 345 spraw, z czego 212 spełniało kryteria pozwalające na zakwalifikowanie pisma konsumenta jako wniosek i wszczęcie na jego podstawie postępowania. Ponad 88 proc. (188 z 212) wniosków dotyczyło rynku energii elektrycznej, a niespełna 12 proc. (24 z 212) paliw gazowych.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, URE, własne

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia