W Choczewie właśnie wystartowały roboty przewierceniowe w ramach budowy elektrowni

W Choczewie ruszył kolejny kluczowy etap inwestycji Baltica 2 – największej morskiej farmy wiatrowej w Polsce. Rozpoczęto właśnie bezwykopowe przewierty łączące część morską z lądową. Dzięki technologii HDD prace przebiegają bez ingerencji w plażę i wydmy.

- Rozpoczęto bezwykopowe przewierty HDD łączące część morską z lądową w ramach budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2.
- To kluczowy etap inwestycji, który pozwoli na bezinwazyjne połączenie infrastruktury morskiej z lądową.
Dlaczego HDD?
Projekt Baltica 2 to offshorowa farma wiatrowa o mocy 1,5 GW. Produkowany dzięki niej prąd zasili około 2,5 mln gospodarstw domowych bezemisyjną energią z Bałtyku. Aktualny etap polega na wykonaniu przewiertu sterowanego HDD – ang. Horizontal Directional Drilling – pomiędzy morzem a lądem.
Dlaczego wybrano akurat tę technologię? Przewiert wykonywany jest pod powierzchnią ziemi – bez konieczności robienia wykopów, zamykania plaż czy naruszania wydm.
W Choczewie powstaną cztery przewierty o długości ok. 1200 metrów każdy, poprowadzone na głębokości 20–30 metrów pod ziemią.
Źródło: Ørsted.
Połączenie morza z lądem
Rozpoczęcie przewiertów to symboliczny moment w realizacji inwestycji – to właśnie wtedy morska część projektu łączy się z lądową. Technologia HDD umożliwia wykonanie prac w sposób niemal niewidoczny z perspektywy plaży i minimalnie inwazyjny dla krajobrazu. Po zakończeniu przewiertów, planowanym na przełom 2025 i 2026 roku, rozpocznie się instalacja kabli eksportowych, które przetworzoną energię z turbin wiatrowych poprowadzą na ląd.
Źródło: Ørsted.
Dostęp do plaży w trakcie prac pozostaje możliwy, jednak wyłącznie wyznaczonymi trasami pieszymi. Zastosowane rozwiązania ograniczają uciążliwości dla mieszkańców i turystów – używany jest odpowiednio dobrany, cichy sprzęt, a lokalizacja robót znajduje się z dala od stref zamieszkania i plaż turystycznych.
Przed rozpoczęciem prac przeprowadzono kompleksowe badania środowiskowe zarówno na morzu, jak i na lądzie. Trasę przewiertów tak zaplanowano, by ominąć cenne przyrodniczo obszary, m.in. siedlisko gniewosza plamistego – chronionego węża – oraz Wydmę Lubiatowską, będącą jednym z najcenniejszych elementów lokalnej przyrody.
Uwzględniono również tereny objęte ochroną w ramach sieci Natura 2000. W trakcie prac prowadzony będzie stały nadzór środowiskowy, który zadba o zgodność inwestycji z wydanymi pozwoleniami.
Źródło: Ørsted.