Wirtualny asystent pomoże zoptymalizować zużycie energii w domu

Powstała aplikacja Eco-Bot, która jest spersonalizowanym, wirtualnym asystentem do zarządzania energią w domu lub firmie. Aplikacja jest gotowa i zaczyna się proces jej komercjalizacji. Asystent zostanie nieodpłatnie udostępniony użytkownikom. Udział w jej opracowaniu mieli także Polacy.

Pozornie małe oszczędności energii w domu mogą w dużym stopniu pomóc w walce ze zmianami klimatu. Dla niektórych nieistotne działania, takie jak ustawianie termostatu na wyższą temperaturę latem i niższą zimą lub odłączanie urządzeń elektrycznych po zakończeniu korzystania z nich, może nie tylko przyczynić się do obniżenia emisji dwutlenku węgla (CO2) i obciążenia sieci elektrycznej, ale także zmniejszenia rachunków za energię. W poprawie efektywności energetycznej może pomóc sztuczna inteligencja, a dokładnie chatboty. Powstanie jednego z nich wspiera Unia Europejska.
Eco-bot zachęci do wdrożenia energooszczędnych nawyków
Aplikacja Eco-bot będzie podawać w czasie rzeczywistym dane o zużyciu energii – zarówno z całego gospodarstwa domowego czy przedsiębiorstwa, jak i z poszczególnych urządzeń. Jest to możliwe dzięki tzw. inteligentnym licznikom, które działają na podstawie dezagregacji energii i analizy danych w oparciu o algorytmy NILM, czyli podziału sygnału energetycznego z całego gospodarstwa domowego na dane pochodzące z poszczególnych urządzeń domowych.
Ponadto, aplikacja ma także doradzać w jaki sposób zoptymalizować to zużycie, ale przede wszystkim pomóc zaoszczędzić energię i zmniejszyć koszty oraz edukować użytkowników w tym zakresie. Eco-Bot zawiera rekomendacje dotyczące efektywnego zarządzania energią dla pięciu grup konsumentów podzielonych ze względu ich wewnętrznej motywacji do oszczędzania energii.
Polacy biorą udział w pracach nad aplikacją
Projekt został dofinansowany kwotą 2 mln euro ze środków unijnych z programu Horyzont 2020. W skład konsorcjum weszły podmioty z Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Grecji oraz Polski – m.in. dostawcy energii i uniwersytety. Swój udział w opracowaniu wirtualnego asystenta mają także naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego (UE) w Katowicach. Zespół z polskiego uniwersytetu był odpowiedzialny za stworzenie modelu klasyfikacyjnego, który rozpoznaje typ behawioralny użytkownika i na tej podstawie kieruje do danej osoby spersonalizowane rekomendacje, które pozwolą na ograniczenie i oszczędzanie energii.
Jak poinformowała cytowana przez PAP dr Sylwia Słupik, kierownik projektu z UE, aplikacja została przetestowana przez ponad 200 klientów indywidualnych i biznesowych z Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, przynosząc pozytywne rezultaty.
- Po 14 miesiącach niemal 78 proc. użytkowników zmieniło swoje zachowania pod wpływem działania tej aplikacji, a 44,5 proc. wprowadziło inwestycje finansowe, by zoptymalizować zużycie energii - powiedziała.
Jak czytamy na stronie Unii Europejskiej, ważnym elementem technologii Eco-Bot jest model odpowiedzialny za klasyfikację klientów na podstawie ich chęci wprowadzenia energooszczędnych nawyków. Użytkownicy dzieleni są na następujące grupy: ekologiczni idealiści, aspirujący ekolodzy, zaangażowani oszczędzacze, oportuniści i obojętni.
Konsument otrzyma od wirtualnego asystenta zalecenia pomagające w wyborze energooszczędnych urządzeń oraz informacje dotyczące oszczędności, jakie przyniesie nowe urządzenie i czasu zwrotu inwestycji w jego zakup. System pozwala na ustawienie celów w zakresie efektywności energetycznej, pomagając użytkownikowi śledzić postęp ich realizacji.
Źródło: Nauka w Polsce, Polska Agencja Prasowa, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Unia Europejska