800 tysięcy stacji ładowania EV już w Europie!

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych (EV) są kluczowym elementem infrastruktury wspierającej transformację energetyczną w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności. Choć większość ładowania prywatnych samochodów odbywa się za pomocą wolnych ładowarek, idealnych na nocne ładowanie w domu czy podczas pracy, publiczne szybkie i ultraszybkie stacje odgrywają nieocenioną rolę w podróżach na dłuższe dystanse.

- Publiczne stacje szybkiego i ultraszybkiego ładowania są kluczowe dla podróży na długie dystanse.
- Liczba punktów ładowania w UE wzrosła o ponad 40% w ciągu roku.
- Niemcy, Francja i Holandia posiadają najwięcej ogólnodostępnych stacji ładowania w Europie.
Dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania w UE
Unia Europejska intensywnie rozbudowuje sieć publicznych punktów ładowania. Dane European Alternative Fuels Observatory (EAFO) pokazują, że liczba publicznych stacji ładowania wzrosła o 41,2% między 2022 a 2023 rokiem – z 447 845 do 632 254 punktów. W tym liczba szybkich ładowarek prądu stałego (DC) zwiększyła się z 44 637 do 81 737. Tempo instalacji pozostaje wysokie, a na koniec trzeciego kwartału 2024 roku w Europie działało już 795 141 punktów ładowania, w tym 119 557 punktów DC, które zapewniają znacznie krótszy czas ładowania niż ładowarki prądu przemiennego (AC).
Nierównomierny rozwój w Europie
Mimo szybkiego wzrostu, rozwój infrastruktury ładowania nie jest równomierny. Największą gęstość sieci osiągnięto w Niemczech, Francji i Holandii, które w 2023 roku miały łącznie 60,8% publicznych stacji ładowania oraz 55,4% szybkich ładowarek DC w Unii Europejskiej. Tymczasem w innych krajach sieć ładowania pozostaje znacznie mniej rozwinięta.
Poniżej prezentujemy dane dotyczące liczby publicznych stacji ładowania AC i DC w latach 2022 i 2023.

Źródło: EuObserVER
Najwięcej ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się w Holandii, Niemczech i Francji. W każdym z tych krajów jest w sumie ponad 100 tys. publicznych punktów ładowania DC i AC. Polska zakończyła 2023 r. z wynikiem 6 091, co uplasowało kraj poza pierwszą dziesiątka.
Liczba pojazdów elektrycznych a dostępność szybkich ładowarek
Stacje szybkiego ładowania są kosztowne, ale ich rozwój ma kluczowe znaczenie dla masowego rozwoju sektora EV. Według danych EAFO w 2023 roku na każdą szybką ładowarkę DC przypadało średnio 57,7 samochodów elektrycznych (w porównaniu do 74 w 2022 roku). Wśród krajów o najwyższym stosunku liczby EV do ładowarek znalazły się Holandia (119,8 EV na stację), Niemcy (62,9) oraz Francja (55,1).
Szybka rozbudowa infrastruktury ładowania jest kluczem do przyspieszenia elektryfikacji transportu. Wprowadzenie nowszych i wydajniejszych ładowarek wraz z kolejnymi modelami EV uczyni podróże elektryczne bardziej wygodnymi i dostępnymi dla użytkowników w całej Europie.
Jak szybko można naładować samochód?
Rozwój technologii ładowania EV postępuje dynamicznie. Obecnie na rynku dostępne są superładowarki, które mogą uzupełnić poziom naładowania baterii od 10% do 80% w około 20 minut. Na przykład nowoczesne superładowarki Tesla V4 oferują moc ładowania do 1,2 MW dla ciężarówek i 500 kW dla samochodów osobowych. Choć obecnie niewiele modeli pojazdów elektrycznych jest w stanie wykorzystać pełną moc takich ładowarek, przyszłe generacje aut będą ładować się jeszcze szybciej. Przykładem jest chiński model Xiaomi SU7 Ultra, którego bateria o pojemności 93,7 kWh i napięciu 800 V pozwala naładować się od 10% do 80% w zaledwie 11 minut.
Źródło: EuObserVER