Carport – czy pozwolenie na budowę jest koniecznością?

Zmiany w sektorze mobilności dotyczą nie tylko kwestii popularyzacji ekologicznych środków transportu. Zielona transformacja dosięgła również obszar przechowywania pojazdów. Tutaj pojawia się przedmiot naszego artykułu, czyli carport. W tym artykule przyjrzymy się bliżej aspektom prawnym dotyczącym jego montażu. O najważniejszych detalach opowie Artur Migoń - ekspert producenta i dystrybutora Avrii.

Estetyczne i funkcjonalne
Carporty łączą w sobie funkcjonalność wiaty garażowej z technologią fotowoltaiczną. Świetnie komponują się z nowym budownictwem, a dodatkowo wpisują się w prosumencką modę.

W świetle prawa carport fotowoltaiczny jest wiatą. Zdefiniowany jako samodzielna, lekka budowa, z dachem i ścianami z maksymalnie 3 stron. Co ważne, nie mogą to być ściany murowane, ponieważ wykracza to poza ramy konstrukcji lekkiej.
Da się bez pozwolenia na budowę!
Omówmy dwa scenariusze dla montażu instalacji carportowej. Scenariusz pierwszy to ten najbardziej przyjazny, czyli inwestycja w carport z brakiem konieczności wydawania pozwolenia na budowę i brakiem konieczności zgłoszenia.
W przypadku działek z budynkami mieszkalnymi, a także działek pod budownictwo mieszkaniowe, carport można postawić bez żadnych pozwoleń czy zgłoszeń - wyjaśnia Artur Migoń, ekspert firmy Avrii
Oprócz tego konkretnego rodzaju działki inwestor musi jeszcze pamiętać o przestrzeganiu rygoru maksymalnej powierzchni carportu:
Powierzchnia zabudowy carportu musi się zmieścić w 50 m2. Łączna liczba takich wiat na działce nie może przekroczyć dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki - precyzuje ekspert.
Kiedy należy dokonać zgłoszenia?
Rozważmy teraz drugi scenariusz. W tej opcji dokonanie zgłoszenia jest już konieczne. Dany przypadek dotyczy w głównej mierze firm, bo obejmuje wszystkie działki niemieszkalne. Na zgłoszenie zamontujemy carport o pow. do 35 m2. Łączna liczba tych obiektów nie może przekraczać dwóch na każde 500m2 działki.
Pozostałe przypadki wymagają już uzyskania standardowego pozwolenia na budowę.
Co do konstrukcji na większą skalę, w przypadku np. 10 carportów montowanych na potrzeby firmy pozwolenia na budowę nie unikniemy. - wyjaśnia Migoń.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Kluczowe aspekty to zezwolenia i przepisy. Należy sprawdzić jakie przepisy obowiązują tam, gdzie carport ma być montowany. Odpowiednie odległości mogą się różnić nawet w zależności od przeznaczenia carportu.
Jeżeli jednak nie planujemy parkować samochodu pod wiatą, to carport można umieścić równo z granicą działki. W innej sytuacji należy zachować odległość od granicy działki równą 3 metry - zaznacza ekspert zauważając, że przepisy w tej kwestii nie są jednoznaczne.
Wiążącym elementem pozostaje fakt garażowania pojazdu w carporcie bądź nie. W każdym razie prawo klasyfikuje carport jako wiatę, a nie jako fotowoltaikę na gruncie.
Pod fotowoltaiczną instalacją gruntową nie wolno parkować samochodów, jednocześnie nie mogą tam przebywać ludzie. Obu przypadków dotyczą zupełnie inne przepisy. Ekspert zaznacza, że montując dwa carporty obok siebie należy pamiętać o zachowaniu dylatacji, pomiędzy poszczególnymi wiatami. Dlatego by prawnie stanowiły dwie niezależne konstrukcje.
Artykuł sporządzono na podstawie Webinarowej Środy z Avrii
Polecane
Jak wyposażyć w zbiorniki maszynownię pompy ciepła? Analizujemy rozwiązania dla małych i dużych pomieszczeń

Jakie bufory nadają się do magazynowania chłodu?
