Chcesz dostać pieniądze na elektryka? Zezłomuj stare auto. NFOŚiGW ogłasza Mój Elektryk 2.0

Wczoraj (poniedziałek, 18 listopada) NFOŚiGW powiadomił o planach uruchomienia nowego programu dofinansowania na samochody elektryczne. Inicjatywa ma obejmować zarówno zakup pojazdów, jak również ich leasing i wynajem. Uwagę zwraca tytuł, pod jakim funkcjonuje program – Mój Elektryk 2.0. Sugeruje to, że program będzie bezpośrednią kontynuacją zawieszonego niedawno Mojego Elektryka.

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA
  • NFOŚiGW ogłosiło plany nowego programu dofinansowania Mój Elektryk 2.0, z budżetem 1,6 mld zł na zakup, leasing i wynajem aut elektrycznych, oferując wsparcie do 40 tys. zł.
  • Program ma na celu redukcję emisji przez promowanie zeroemisyjnych pojazdów, z dodatkowymi bonusami za zezłomowanie starego auta i wsparciem dla osób o niskich dochodach.
  • Konsultacje społeczne trwają do 29 listopada, a oficjalne uruchomienie programu przewidziane jest do końca roku, z wypłatą pierwszej puli wsparcia do II kwartału 2025 roku.

NFOŚiGW z nowymi dopłatami do elektromobilności

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia konsultacje projektu programu dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego nowych aut elektrycznych, oferując wsparcie do 40 tys. zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy, z łącznym budżetem przekraczającym 1,6 mld zł. Program ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń powietrza przez promowanie zeroemisyjnych pojazdów, a dofinansowanie będzie obejmować dodatkowe bonusy, w tym za zezłomowanie starych samochodów oraz dla osób z niskimi dochodami. Konsultacje trwają do 29. listopada 2024 roku.

- Celem projektowanego programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie.  Wsparcie zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 będzie finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na nowy instrument wsparcia, w kamieniu milowym  dla działania E4Ga, przyznano kwotę 373 750 000 euro (ponad 1,6 mld zł) – czytamy w komunikacie udostępnionym przez NFOŚiGW.

Start programu jeszcze w tym roku. Na razie konsultacje

Fundusz podkreśla, że auta zakupione, wypożyczone lub leasingowane w ramach programu będą musiały być nowe. Inicjatywa zostanie ostatecznie ogłoszona do końca tego roku, a do II kwartału 2025 roku ma nastąpić wypłata 25% środków z puli wsparcia dla beneficjentów. Pozostałe 75% zostanie wypłacone do II kwartału 2026 roku. Warto zwrócić uwagę, że daty te nie wynikają jedynie z deklaracji NFOŚiGW, ale również z Decyzji wykonawczej Radu UE. Dokument ten jest wiążący, bowiem środki na program mają pochodzić z unijnego Krajowego Planu Odbudowy.

W najbliższych tygodniach możemy się więc spodziewać otwarcia programu. Tymczasem trwają konsultacje społeczne. Rozpoczęły się one wczoraj i do 29 listopada.

Czy to będzie Mój Elektryk 2.0? Wszystko na to wskazuje

Fundusz zwraca uwagę, że w tytule maili wysyłanych w ramach konsultacji należy umieścić nazwę “Mój Elektryk 2.0”. Taki tytuł programu funkcjonuje również w dokumentach z treścią programu. Wyraźnie sugeruje to, że nowa inicjatywa jest kontynuacją programu Mój Elektryk. Przypomnijmy – Mój Elektryk ruszył w 2021 roku i umożliwiał otrzymanie dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego na poziomie 18,75 tys. lub 27 tys. dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Pod koniec sierpnia br. ogłoszono, że od początku września aż do końca grudnia wnioski w ramach programu nie będą przyjmowane. Przyczyną zawieszenia inicjatywy było wyczerpanie się puli środków w wysokości 660 mln zł.

Teraz NFOŚiGW chce ruszyć z nowym programem, który nie tylko oferuje większą dopłatę do zakupu/wypożyczenia/leasingu samochodu elektrycznego (40 tys. zł, w przypadku Mojego Elektryka byłą to maksymalnie 27 tys.), ale też będzie miał większy budżet (1,6 mld, w starym programie było to 660 mln zł). Kto dokładnie i na jakich warunkach będzie mógł uzyskać dopłaty?

Kto może otrzymać dotację w ramach Mój Elektryk 2.0

W związku z rozpoczęciem konsultacji społecznych, NFOŚiGW udostępnił treść programu w sieci. Wynika z niej, że “Mój Elektryk 2.0” będzie przeznaczony dla osób prywatnych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Ta pierwsza kategoria odbiorców na zakup samochodu elektrycznego dostanie podstawowo 18,75 tys. zł. Dodatkowe 10 tys. zł może dostać za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego właścicielem beneficjent był co najmniej od 3 lat. Kolejne 11,25 tys. zł otrzymają osoby prywatne o dochodzie mniejszym niż 120 tys. zł rocznie. Łącznie da to 40 tys. zł. Jeśli chodzi o leasing lub wynajem krótkoterminowy, beneficjent prywatny może liczyć na podstawową dopłatę w wysokości 30 tys. zł, 5 tys. zł za zezłomowanie auta spalinowego oraz 5 tys. zł przy dochodzenie mniejszym niż 120 tys. zł rocznie.

W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych znika całkowicie warunek dochodu. Zarówno przy zakupie, jak i wynajmie oraz leasingu ta kategoria odbiorcy otrzyma podstawową dopłatę w wysokości 30 tys. zł. Dodatkowe 10 tys. zł JDG otrzyma za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego właścicielem jest od co najmniej 3 lat. Warto zaznaczyć, że na razie to jedynie wstępne warunki programu i w wyniku konsultacji społecznych ostateczny kształt inicjatywy może się jeszcze zmienić.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA