Czy paliwa stałe w Polsce spełniają standardy jakości? Znamy wyniki kontroli

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się paliwom stałym dostępnym na rynku w Polsce. Inspekcja Handlowa skontrolowała łącznie 940 przedsiębiorców. Do badań laboratoryjnych przekazała 489 próbek paliw, z czego 6,9 proc. nie spełniało wymagań jakościowych.

Prezes UOKiK wraz z Inspekcją Handlową monitorują jakość paliw stałych m.in. węgla kamiennego, brykietu i pelletu. Paliwa te są codziennie konsumowane przez użytkowników kotłów na paliwa stałe i nie zawsze spełniają wymogi efektywności energetycznej. Urząd przypomina, że każde paliwo stałe powinno posiadać dokument potwierdzający, że spełnia wymagania jakościowe określone w przepisach, tzw. świadectwo jakości.
Jakość poświadczona świadectwem - czy przedsiębiorcy wypełniają obowiązki?
Inspekcja Handlowa regularnie sprawa działalność przedsiębiorców pod kątem wypełniania obowiązków związanych z wystawianiem świadectw jakości paliw. Monitoruje, czy paliwa stałe spełniają wymagania jakościowe określone w przepisach oraz czy wartości wynikające ze świadectwa jakości są zgodne ze stanem faktycznym. Kontrole Inspekcji Handlowej są prowadzone na podstawie zlecenia Prezesa UOKiK oraz w oparciu o sygnały dotyczące niewłaściwej jakości paliw. Informacje te pochodzą m.in. od konsumentów, z Policji i CBŚ oraz z wyników poprzednich kontroli.
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 940 przedsiębiorców, którzy wprowadzają do obrotu w Polsce paliwa stałe. Kontrolerzy sprawdzili, czy wystawiają oni świadectwa jakości i wydają ich kopie konsumentom przy sprzedaży. Tu w większości przypadków inspektorzy nie stwierdzili naruszeń.
Na podmioty, które nie wypełniały obowiązków zostały nałożone kary administracyjne. Inspektorzy Inspekcji Handlowej stwierdzili również uchybienia w sposobie wystawiania świadectw tj. braku informacji o systemie certyfikacji, błędnie podanym rodzaju paliwa stałego, braku daty i miejsca wystawienia świadectwa jakości oraz braku podpisu. Upomniani przedsiębiorcy dostosowywali świadectwa jakości do obowiązujących przepisów.
WAŻNE! Dzięki świadectwu jakości konsument może sprawdzić parametry wybieranego paliwa, a tym samym ma świadomość jego wpływu na środowisko
Wyniki kontroli - 34 próbki nie spełniały standardów jakości
Podczas kontroli Inspekcja przyjrzała się przede wszystkim jakości paliw stałych. Do badań laboratoryjnych pobierano 489 próbek, z czego 34 nie spełniały wymagań, co stanowi 6,9 proc. spośród skontrolowanych. UOKiK informuje, że większość próbek nie spełniała jednego z wymogów, ale były również przypadki, w których paliwo nie spełniało dwóch i trzech parametrów. Najwięcej próbek nie spełniało wymagań w zakresie wymiaru podziarna (18 próbek) oraz wymiaru nadziarna (11 próbek).
Co się dzieje w przypadku wykrycia nieprawidłowości? Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej kieruje zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwej prokuratury.
W laboratorium UOKiK sprawdził również, czy deklarowane przez przedsiębiorców parametry paliw mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Prawie 14 proc. - 67 próbek paliw stałych - nie spełniało zadeklarowanych wartości przedstawionych w świadectwach jakości!
Źródło: UOKiK