Już co drugi kupujący rozważa inwestycję w auto elektryczne

Samochody elektryczne zyskały znacznie na popularności – wynika z najnowszego badania EY Mobility Consumer Index 2022. Zmianę naszych nawyków w obszarze mobilności zwiększyła pandemia. Rzadziej jeździmy komunikacją miejską, a z racji emigracji poza granice dużych miast stawiamy na zakup auta.

Z danych EY wynika, że podróży związanych z pracą jest o 11 proc. mniej niż przed pandemią, a prywatnych – 8 proc. mniej. Zainteresowanie transportem publicznym jako sposobem dotarcia do pracy spadło o 15 proc. w porównaniu z okresem sprzed pierwszego lockdownu. W efekcie, samochód staje się preferowanym sposobem przemieszczania się. Rekordowe 45 proc. respondentów planuje kupić nowy samochód. 52 proc. z nich chce zainwestować w samochodów elektryczny. To o 12 pkt proc. więcej w porównaniu do wyników z 2020 roku. Spośród osób zainteresowanych kupnem samochodu, 32 proc. deklaruje, że interesuje ich nowe auto, a 13 proc. rozgląda się za samochodem używanym.
Jako powód, respondenci podają najczęściej chęć ochrony środowiska – 38 proc. respondentów zainteresowanych kupnem elektryka wymienia wpływ samochodów na klimat jako główny czynnik determinujący ich wybór. 34 proc. osób, które chcą kupić auto elektryczne, jako powód wymienia rosnące obciążenia i kary związane z korzystaniem z samochodów spalinowych.
Obawy związane z infrastrukturą ładowania
Głównym czynnikiem ograniczającym sprzedaż samochodów elektrycznych są braki w infrastrukturze ładowania, na co wskazało 34 proc. badanych. 26 proc. osób wymieniło brak infrastruktury ładowania w domu i w pracy. 33 proc. osób obawia się zbyt małego zasięgu samochodu pomiędzy jego ładowaniem.
Obecnie 80 proc. właścicieli samochodów elektrycznych ładuje je w domu, co powinno skłonić decydentów, którzy stawiają na samochody elektryczne, do wspierania przydomowych stacji ładowania poprzez odpowiednie regulacje.
- Zobacz również: Darmowe ładowanie samochodów elektrycznych?
Dane potwierdza branża, ale Polska wypada słabo na tle europejskim
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przewiduje, że do 14,5 proc. wzrośnie w ciągu trzech lat udział pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w sprzedaży nowych, osobowych samochodów na polskim rynku. W 2025 roku roczna sprzedaż samochodów zeroemisyjnych w Polsce przekroczy poziom 100 tys. szt.
Pod koniec I połowy 2022 roku skumulowana liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wynosiła 51 844 szt. i dotyczyła pojazdów osobowych i dostawczych BEV oraz PHEV. W ciągu zaledwie pół roku flota takich pojazdów powiększyła się o ok. jedną trzecią, a od 2020 r. – prawie trzykrotnie.
W latach 2014-2022 udział samochodów z napędem elektrycznym w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,05 proc. do 4,78 proc. To prawie cztery razy mniej niż średnia w Unii Europejskiej, która wg ACEA pod koniec pierwszej połowy 2022 r. wyniosła 18,6 proc.
Źródło: EY, PSPA