Kiedy dalsze zmiany w branży offshore? Ministerstwo rozdzieliło działania na dwie ustawy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szykuje się do zmian przepisów związanych z morskimi elektrowniami wiatrowymi. W obliczu zbliżającego się wielkimi krokami rozpoczęcia inwestycji tego typu na polskiej części Bałtyku, dalsze regulacje prawne są konieczne. Niektóre zmiany były konieczne do wprowadzenia szybciej niż inne, więc MKiŚ postanowiło podzielić prawodawstwo na dwie oddzielne ustawy.

- Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje zmiany przepisów dla morskich farm wiatrowych, podzielone na dwie ustawy – pierwsza, już przyjęta przez rząd dotyczy maksymalnych cen energii w zależności od obszaru.
- Przyjęta nowelizacja ma ograniczony zakres, a reszta zapowiedzianych przepisów zostanie zawarta w kolejnym projekcie.
- Ministerstwo planuje przekazać drugi projekt do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych w niedługim czasie.
Szykują się zmiany dla morskich farm wiatrowych
W październiku donosiliśmy o planowanych przez MKiŚ zmianach dotyczących branży offshore. Resort zapowiadał daleko idące zmiany, dotyczące tego przygotowanego do rozbiegu sektora. W ramach przygotowanego projektu ustawy planowane jest skonkretyzowanie w świetle prawa paru istotnych kwestii. W zakresie związanym ze stroną finansową mówi się między innymi o zasadach pokrywania ujemnego salda czy sprzedaży energii w okresie rozruchu technologicznego morskich farm wiatrowych (MFW). Ustawodawca planuje również określić kwestie związane z udostępnianiem danych do sporządzania ekspertyz, usprawnić procedury dotyczące tzw. mikroprzesunięć czy przenoszenia pozwoleń lokalizacyjnych, a także doprecyzować kwestie rybołówstwa na akwenach, gdzie mieszczą się MFW.
Definicji prawnej doczeka się personel do obsługi morskich farm, ustawa ma również określać czas jego pracy. To szczególnie istotne dla wszystkich, którzy będą chcieli pracować w rozwijającym się sektorze. Ponadto opracowane zostaną podstawy prawne dotyczące współdzielenia miejsca wprowadzenia mocy do sieci przez więcej niż jedną farmę wiatrową. Takie działanie ma pozwolić na spore oszczędności, bowiem nie będzie konieczne budowanie przyłącza dla każdej powstającej MFW.
Projekt ustawy przyjęty przez rząd. Czemu jest tak skromny?
13 listopada Rada Ministrów zatwierdziła projekt nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w MFW. W projekcie jednak nie znalazła się znaczna część wymienionych wyżej przepisów. Nowelizacja składa się z jedynie z dwóch artykułów. Pierwszy z nich zmienia ustęp 11 artykułu 31. W oryginale stwierdzał on, że minister właściwy do spraw klimatu może określić rozporządzenie maksymalną cenę energii, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców. Nowelizacja dodaje, że “cena ta może być określona odmiennie dla poszczególnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów wskazanych w załącznikach do ustaw”. Drugi artykuł precyzuje, kiedy nowela zacznie obowiązywać.
Ustawa pozwala więc szefowi MKiŚ ustalać indywidualne ceny maksymalne prądu MFW na aukcji w zależności od konkretnego obszaru, gdzie mieści się dana farma. Przepis ten jest istotny ze względu na geofizyczne różnice między poszczególnymi lokalizacjami elektrowni. Pozostaje jednak pytanie: co z pozostałymi przepisami, które miały znaleźć się w nowelizacji? Ministerstwo Klimatu i Środowiska przesłało naszej redakcji w tej sprawie komunikat.
Ministerstwo uspokaja – będzie druga ustawa
MKiŚ uspokaja – szeroko zakrojone przepisy dotyczące zmian w sektorze offshore zostaną wprowadzone. Prace nad kolejną nowelizacją ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w MFW. Ten dokument, oznaczony w rządowej dokumentacji symbolem UD162, będzie zawierał wszelkie przepisy, które resort zapowiadał w październiku. Zgodnie z deklaracjami ministerstwa, “w niedługim czasie powinien on zostać przekazany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych.
Przyjęty już przez rząd projekt (symbol UD159) złożony z zaledwie dwóch artykułów miał pierwotnie znaleźć się w późniejszej nowelizacji. MKiŚ postanowił jednak zawrzeć go w ramach odrębnego projektu “ze względu na konieczność pilnej nowelizacji delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia określającego maksymalną cenę, wyrażoną w złotych za 1 MWh, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców”. Projekt UD159 trafił już do sejmu i został skierowany do pierwszego czytania w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych
Źródło: MKiŚ