Mój Prąd 5.0 – jak wypełnić wniosek o dofinansowanie?

Program Mój Prąd 5.0 został uruchomiony 22.04.2023 roku w Dzień Ziemii. Przewidziano w nim dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznych oraz dodatkowych elementów, takich jak magazyn energii, magazyn ciepła lub pompy ciepła, kolektorów słonecznych oraz systemów zarządzania energia. Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie? Wniosek Mój Prąd 5.0 krok po kroku. Przedstawiamy 10 kroków do dofinansowania.

Program Mój Prąd 5.0 już cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Od soboty - pierwszego dnia uruchomienia naboru do poniedziałku, złożono aż 1 000 wniosków. Budżet programu nie jest duży i wynosi 100 mln zł. Warto więc się pospieszyć, by otrzymać dofinansowanie. Jak wypełnić taki wniosek? Podpowiadamy krok po kroku!
Krok pierwszy - logowanie
Wniosek w programie Mój Prąd można złożyć tylko w wersji elektronicznej. Można to zrobić logując się bezpośrednio do Generatora Wniosków o Dofinansowanie lub przez węzeł krajowy za pomocą profilu zaufanego, banku lub e-dowodu.

Krok drugi - wybór programu
W Generatorze Wniosków o Dofinansowanie można złożyć wniosek o dotację na wiele programów dotacyjnych. Chcąc złożyć wniosek w programie Mój Prąd 5.0 wybieramy nowy wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych, a następnie z listy dostępnych dziedzin Mój Prąd i V nabór w 2023 roku.

Krok trzeci - oświadczenia o niekaralności
Kolejnym krokiem jest oświadczenie o niekaralności. Dopiero po jego zaznaczeniu pojawiają się kolejne kroki, które można wypełniać we wniosku.
Krok czwarty - wybór rodzaju wniosku o dofinansowanie
Z Mojego Prądu mogą skorzystać osoby, które już wcześniej skorzystały z dofinansowania na fotowoltaikę i teraz chcą zainwestować w dodatkowe elementy (net-billing jest warunkiem koniecznym do otrzymania dotacji, więc jeśli prosument rozlicza się w systemie opustów, musi zmienić system rozliczeń), a także osoby, które dopiero zostały prosumentami i chcą skorzystać z dotacji na PV lub PV + dodatkowe elementy. W kolejnym kroku należy wybrać rodzaj wniosku o dofinansowanie. Do wyboru są następujące opcje:
- Wniosek o dofinansowanie instalacji fotowoltaicznej i elementów dodatkowych
- Wniosek o rozszerzenie dofinansowania dla elementów dodatkowych
- Rozszerzenie dotyczy wniosku z naboru IV
- Rozszerzenie dotyczy wniosku z naboru V
Rozszerzając wniosek prosument musi jeszcze zaznaczyć, czy otrzymał dofinansowanie instalacji fotowoltaicznej bez dodatkowych elementów, czy z dodatkowymi elementami, a teraz chce tylko rozszerzyć ich zakres. To również potwierdzenie, że można podzielić wniosek na dwie tury, jeżeli prosumentowi brakuje funduszy na przeprowadzenie na raz kilku inwestycji.

Krok piąty - dane wnioskodawcy
W kolejnym kroku wnioskodawca musi podać swoje dane, takie jak imiona, nazwisko, pesel, numer konta oraz ewentualne dane pełnomocnika.

Krok szósty - dane instalacji
Instalacja fotowoltaiczna jest niezbędnym elementem, aby ubiegać się o dodatkowe dotacje w ramach programu Mój Prąd 5.0. Prosument musi podać dane dotyczące swojej instalacji fotowoltaicznej - koszty oraz numer PPE.

Krok siódmy - wybór dodatkowych elementów
Mój Prąd 5.0 różni się od poprzednich edycji możliwością uzyskania dofinansowania na dodatkowe komponenty. Wcześniej dofinansowanie przysługiwało na fotowoltaikę, magazyn energii elektrycznej, magazyny ciepła i systemy zarządzania energią. W obecnym naborze przysługuje dofinansowanie również na pompy ciepła powietrze/woda, powietrze/powietrze oraz gruntowe pompy ciepła, a także na kolektory słoneczne. W kolejnym kroku prosument musi wybrać o jakie dofinansowania się ubiega. W zależności od wyboru pojawią się kolejne zakładki dotyczące poszczególnych urządzeń. Prosument musi uzupełnić wymagane dla nich dane, np. moc i poniesione koszty.

Krok ósmy - kwota dofinansowania
Po prawidłowym wypełnieniu danych pojawi się kwota, którą prosument może otrzymać w ramach dofinansowania. Przypomnijmy, że łącznie można otrzymać nawet 58 tys. z:
- 6 tys. zł mikroinstalacja fotowoltaiczna lub 7 tys. zł z dodatkowymi elementami
- 16 tys. zł magazyn energii
- 5 tys. zł magazyn ciepła, lub
- 28,5 tys. zł gruntowa pompa ciepła, lub
- 19,4 tys. zł pompa ciepła powietrze-woda z podwyższoną klasą energetyczną, lub
- 12,6 tys. zł pompa ciepła powietrze-woda
- 3 tys. zł system EMS/HEMS
- 3,5 tys. zł kolektory słoneczne
Maksymalna intensywność dofinansowania to do 50% poniesionych kosztów brutto.

Krok dziewiąty - oświadczenia
W kolejnym kroku prosument musi złożyć wiele oświadczeń. Różnią się one w zależności od tego, o dotację na jakie urządzenia ubiega się prosument. Przykładowo, jeśli nie stara się o dotację na pompę ciepła, nie będzie musiał oświadczać, że w jego budynku nie będzie znajdował się kocioł na paliwo stałe.
Wśród oświadczeń znajdują się między innymi te o eksploatacji elementu dodatkowego przez okres min. 5 lat, o kwalifikowalność wydatków od dnia 01.02.2020 r., o archiwizacji wymaganych dokumentów, zgody na przetwarzanie danych, a także na przeprowadzenie kontroli.

Krok dziesiąty - umowa i załączniki.
Kolejny krok to oczywiście umowa o dofinansowanie oraz wymagane załączniki. One również różnią się w zależności od tego o jakie dofinansowania ubiega się prosument. W kontekście umowy, prosument musi wyrazić zgodę na jej zawarcie.


Jak widać, wniosek o dofinansowanie w programie Mój Prąd jest bardzo prosty do wypełnienia, nie wymaga szczególnych umiejętności. Należy jednak zadbać o to, by posiadać wszystkie wymagane dokumenty, a także przeczytać z uwagą i ze zrozumieniem wszystkie zawarte w programie oświadczenia.