Nowelizacja ustawy o OZE do zmiany? Są propozycje!

Wtorkowe posiedzenie Senackiej Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu zakończyło się poparciem dla ponad 20 poprawek do noweli ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (OZE). Wcześniej zaproponowane zmiany zostały zgłoszone przez połączone komisje rolnictwa oraz środowiska.

W centrum uwagi znajdowała się ustawa o zmianie ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii oraz niektórych innych ustaw, która została rozpatrywana przez senacką Komisję Nadzwyczajną do spraw Klimatu. Członkowie komisji jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem ponad 20 poprawek, które zostały wcześniej zaproponowane przez wspomniane komisje senackie, a które miały charakter doprecyzowujący, legislacyjny, redakcyjny oraz konstytucyjny. Poprawki te powstały w odpowiedzi na uwagi i sugestie legislatorów senackich, mając na celu precyzyjne sformułowanie ustawy oraz dostosowanie jej do wymogów konstytucyjnych.
Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa częściową implementację rozwiązań zawartych w dyrektywie RED II, która dotyczy wspierania odnawialnych źródeł energii. Zmiany obejmują różne obszary, takie jak ciepłownictwo, chłodnictwo, gwarancje pochodzenia, a także offshore, biometan, klastry energii oraz wsparcie operacyjne dla odnawialnych źródeł energii (OZE) i instalacji O
Nowe definicje
Nowa ustawa wprowadza definicję biometanu oraz rejestr wytwórców biogazu. Ponadto, wsparcie dla biogazu w formie świadectw pochodzenia zostaje zlikwidowane, a zamiast tego wprowadzony zostaje system feed-in-premium jako forma wsparcia operacyjnego dla biometanu. Biometan zostanie również dodany do katalogu paliw gazowych, co zwiększa jego znaczenie w kontekście zrównoważonego rozwoju energetycznego.
W obszarze klastrów energii dokonuje się zmiany definicji klastra, która teraz wymaga obecności przynajmniej jednej jednostki samorządu w jego składzie. Ponadto, zakres działalności klastra zostaje rozszerzony o magazynowanie energii. Klastry będą mogły działać na obszarze jednego powiatu, pięciu sąsiadujących ze sobą gmin, a także na obszarze jednego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Wprowadza się rejestr klastrów, a nowa ustawa ustala także zasady współpracy i rozliczeń klastra z OSD.
Dyrektywa RED II
Nowelizacja stanowi ważny krok w harmonizacji polskiego prawa z dyrektywą RED II, co przyczynia się do dalszego rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Wprowadzone zmiany mają na celu usprawnienie i wsparcie rozwoju innowacyjnych technologii energetycznych oraz poprawę efektywności i zrównoważenia sektora energetycznego w kraju.
W ramach systemu wsparcia, energia wyprodukowana i wykorzystywana przez uczestników klastra będzie zwolniona z opłat związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz kogeneracją, a także z obowiązków dotyczących świadectw pochodzenia i świadectw efektywności energetycznej. Do końca 2026 roku, wymagane będzie, aby co najmniej 30% energii wytwarzanej i wprowadzanej do sieci przez strony porozumienia klastra pochodziło z odnawialnych źródeł energii, a łączna moc zainstalowanych instalacji w klastrze nie przekraczała 150 MW i umożliwiała pokrycie co najmniej 40% łącznego rocznego zapotrzebowania stron porozumienia. Dodatkowo, łączna moc magazynów energii stron porozumienia klastra energii powinna wynosić co najmniej 2% łącznej mocy zainstalowanych instalacji wytwórczych w tym klastrze. Od 2027 roku, wymagania te zostaną zwiększone.
W obszarze transpozycji dyrektywy RED II, pojawia się obowiązek przyłączenia instalacji z odnawialnych źródeł energii do sieci ciepłowniczej oraz zakupu ciepła z OZE, w tym z spalarni odpadów oraz ciepła odpadowego. Nowa ustawa wprowadza także metodologię obliczania ilości energii z odnawialnych źródeł wytworzonej przez pompy ciepła. Wprowadzane są również gwarancje pochodzenia dla ciepła i chłodu wytwarzanego z OZE.
Ponadto, nowelizacja zakłada podniesienie progu mocy dla instalacji fotowoltaicznych, powyżej którego wymagane jest pozwolenie na budowę, z 50 do 150 kW.
Umowy PPA i inne zmiany
Nowa ustawa wprowadza do Prawa energetycznego podstawy umożliwiające kontraktowanie energii na zasadach PPA (Power Purchase Agreement), co oznacza bezpośrednią sprzedaż energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (OZE) przez producenta. Dodatkowo, wprowadza się mechanizm wsparcia operacyjnego dla wybranych źródeł OZE, które osiągnęły 15-letni okres wsparcia z systemu świadectw pochodzenia.
Zakłada się również poszerzenie zakresu działania spółdzielni o obrót i magazynowanie energii z biogazu i biometanu oraz modyfikację obszaru działania spółdzielni. Dotychczasowy limit 1000 członków spółdzielni ulega likwidacji, a do końca 2025 roku wymóg pokrycia zapotrzebowania spółdzielni przez OZE zmniejsza się z 70 do 40 procent.
W nowych przepisach wprowadza się również instytucję "prosumenta lokatorskiego," co ma ułatwić rozliczenia w przypadku źródeł OZE zamontowanych na budynkach wielolokalowych, takich jak bloki mieszkalne. Ponadto, wprowadzane są nowe gwarancje pochodzenia z OZE, dotyczące biometanu, ciepła, chłodu i wodoru odnawialnego. Energia elektryczna wytwarzana z biomasy będzie zaliczana do energii z OZE tylko po spełnieniu określonych warunków.
W ramach nowej ustawy przewidziana jest również zwiększona maksymalna moc morskich farm wiatrowych, które mogą otrzymać wsparcie w formie kontraktów różnicowych w aukcjach planowanych na lata 2025-2031. Ta maksymalna moc wzrasta do 12 GW.
Celem tych zmian jest promowanie i ułatwienie rozwoju sektora OZE, zachęcanie do inwestycji w odnawialne źródła energii oraz zwiększenie udziału OZE w ogólnej produkcji energii elektrycznej w Polsce.
Źródło: PAP.