Jak bardzo przyjaźni jesteśmy dla elektryków? Sprawdzamy ranking!

Choć po polskich drogach jeździ coraz więcej elektryków, duża część społeczeństwa nie ufa technologii elektrycznych pojazdów (ang. EV). Trudno się temu dziwić, ogólnodostępna infrastruktura do ładowania elektryków często występuje tylko w dużych miastach, a ceny prądu pozostają wysokie. Jak bardzo przyjaznym krajem dla sektora elektromobilności jest Polska? Odpowiadamy poniżej.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Mały awans

Zgodnie z raportem Ayvens Mobility Guide 2024 o elektromobilności, Polska pod względem przyjazności rynku plasuje się na 24 miejscu. Raport to informacja dla menadżerów flot i inwestorów o tym, czy warto lokować środki na inwestycje w sektorze EV w Polsce. A jednocześnie sygnał dla właścicieli elektryków, jakie jest prawdopodobieństwo, że pojawi się więcej infrastruktury dedykowanej dla EV. Tym samym jak zapowiada się przyszłość pod względem wygody użytkowania takiego samochodu. 

Kto jest najbardziej gotowy na elektryczną rewolucję?

Analizowane kraje podzielono na elektrycznie "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące". Metodologia przyznawania punktów została oparta na sześciu kluczowych czynnikach związanych z przejściem na elektromobilność. W badaniu pod uwagę wzięto 47 krajów, 13 z nich zaklasyfikowano jako kraje zaawansowane. Co ważne, te 13 krajów znajduje się w Europie, głównie regionach wschodnich i zachodnich. Każdy kraj, w tym Polska, otrzymał ogólną ocenę w skali od 0 do 100. W porównaniu do ubiegłego roku, Polska zdobyła dwa punkty więcej, wychodząc tym samym z kategorii krajów wschodzących i dołączając do grupy krajów rozwijających się. 

Najwyżej w rankingu uplasowała się Norwegia (82 pkt.), Holandia (80 pkt.) i Finlandia (74 pkt.). Te kraje charakteryzuje już teraz wysoki udział pojazdów elektrycznych w krajowej flocie oraz korzystne warunki do dalszej elektryfikacji.

Polska dostała 41 punktów, co pozwoliło na uzyskanie 24 miejsca w rankingu. Jest to awans względem zeszłorocznego zestawienia i uzyskanie statusu kraju “rozwijającego się”. Lepszy wynik od nas uzyskały m.in. Włochy (54 pkt.) Japonia (53 pkt.) i Irlandia (51 pkt.). W tym wydaniu także dwa kraje awansowały do grupy “zaawansowanych”: Portugalia i Szwajcaria. 

Kluczowe informacje z Polskiego rynku

Sektor elektromobilny ubiegły rok zakończył z całkiem ciekawymi wynikami. W zestawieniu 2022/2023 pod względem rynku samochodów osobowych odnotowano spadek w segmencie pojazdów spalinowych (-0,8%). Wzrosły natomiast udziały samochodów w pełni elektrycznych BEV (+51,3%) oraz hybryd plug-in PHEV (+26.9%). 

Co z nowymi rejestracjami? W 2023 r. w Polsce zarejestrowano najwięcej samochodów z silnikami benzynowymi (41,7%). Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęły pojazdy HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle). HEV to standardowy pojazd hybrydowy, składający się z silnika spalinowego i elektrycznego. Może on pokonywać kilkukilometrowe odcinki, korzystając jedynie z napędu elektrycznego. Takie pojazdy w 2023 r. pośród wszystkich rejestracji w Polsce stanowiły 39,5%. 

Źródło: Ayvens Mobility Guide 2024

W segmencie lekkich samochodów dostawczych wciąż królują te z silnikiem Diesla i na benzynę. Jedyne zazielenienie w tym obszarze to lekki skok w nowych rejestracjach pośród BEV i PHEV (3,8%).  

Co do infrastruktury ładowania, w Polsce mamy średnio 1,4 ładowarki na 100 km. Na jedną publiczną stację ładowania przypada 7,1 pojazdu elektrycznego. Jednak rozwój infrastruktury ładowania można uznać za dynamiczny. Przykładowo w 2022 r. standardowych ładowarek (<22kW) było dostępnych 1 911, rok później było to już 4 390. Zaś szybkich i ultraszybkich ładowarek w 2022 r. było 1 261, a w 2023 r. już 1 543.

Źródło: Ayvens Mobility Guide 2024

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia