Uczniowie mają czym oddychać! Galmet zwycięża

Nowoczesna wentylacja, system oparty na pompach ciepła, radykalne obniżenie zanieczyszczeń, a przede wszystkim komfort uczniów i nauczycieli – dzięki takiemu pomysłowi polski producent pomp ciepła, firma Galmet z Głubczyc wygrała konkurs ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). GLOBENERGIA była na miejscu realizacji zwycięskiego projektu.

Konkurs realizowany w ramach programu „Wentylacja szkół i mieszkań” zakłada realizację projektów na instalację systemów wentylacyjnych dla już istniejących budynków. Rozwiązanie zaproponowane przez Galmet, które mieliśmy okazję zobaczyć opiera się na układzie pomp ciepła, stanowiącym źródło ciepła i chłodu dla instalacji centralnego ogrzewania oraz chłodu, zasilającym nagrzewnico-chłodnice wodne w centralach wentylacyjnych. Zastosowany jest w szkole podstawowej nr 3 w Lędzinach, w województwie śląskim, gdzie codziennym problemem było przegrzewanie klas i co się z tym wiąże obniżenie koncentracji oraz komfortu uczniów i kadry nauczycielskiej.
Uczniowie mają czym oddychać!
- Szkołę poddano gruntownej termomodernizacji, ocieplono, wymieniono okna, ale w pierwszym etapie zapomniano o wymianie powietrza. W efekcie uczniowie wprost przysypiali na zajęciach i mieli problemy z koncentracją. To samo zresztą dotyczyło nauczycieli. Nasze rozwiązanie pozwoliło na pozbycie się tego problemu. W klasach jest świeże powietrze i co najważniejsze, jest to powietrze czyste, gdzie maksymalnie zredukowano stężenie CO2, a także przefiltrowano cząsteczki PM 2,5 i PM 10 (SMOG) - podkreśla Robert Galara, wiceprezes Galmet.




Prezentacja funkcjonującego systemu
System wentylacji został zintegrowany z systemem centralnego ogrzewania w szkole i jest zaprojektowany tak aby pełnił nad nim funkcję nadrzędną. Takie rozwiązanie pozwala na monitorowanie i reagowanie na zadaną temperaturę pomieszczenia poprzez funkcje chłodzenia oraz grzania za pomocą pompy ciepła, automatyczne utrzymywanie zadanej temperatury pomieszczenia poprzez sterowanie m.in. głowicami termostatycznymi obecnych grzejników czy automatyczne reagowanie na przechłodzenie lub przegrzanie pomieszczenia. Dodatkowo system sterowania został zintegrowany z planem lekcji w danej klasie co pozwala na zapewnienie jak najlepszej jakości powietrza przy jak najniższych kosztach.
To jest nie tylko funkcjonalne, to jest też ładne!
Zadowoleni z zastosowanych rozwiązań są nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele, co podkreśla dyrektor placówki, Marta Poprawska-Rak. Dla burmistrza Lędzin, Marcina Majera, zastosowane rozwiązanie to świetny przykład, a w zasadzie wzór do naśladowania dla innych tego typu obiektów w całej Polsce.
Cała zabudowa systemu w klasach została wykonana tak aby była jak najmniej inwazyjna a wręcz niezauważalna i stanowiła element ozdobny. W tym celu zaprojektowano dedykowane tekstylne kanały nawiewne oraz specjalne szafy, w których zabudowano rekuperatory oraz szafki szkolne. Dodatkowym elementem ozdobnym są kolorowe nadruki na szafach, które mają przede wszystkim charakter edukacyjny promując wśród dzieci postawy proekologiczne i rozwiązanie OZE.
Kolejnym etapem realizacji projektu będą pomiary dokonywane w warunkach rzeczywistych. Nasza redakcja już zapowiedziała się z kolejną wizytą w Lędzinach!
Polecane
Jak wyposażyć w zbiorniki maszynownię pompy ciepła? Analizujemy rozwiązania dla małych i dużych pomieszczeń

Głos polskiego producenta urządzeń grzewczych w sprawie konsekwencji planowanych zmian w programie „Czyste Powietrze” – petycja do Premiera
