UOKiK bierze pod lupę kolejną firmę fotowoltaiczną

Według ustaleń lokalnych mediów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów weźmie pod lupę jedną z bydgoskich firm fotowoltaicznych. Kontrolerzy mają podejrzenia w sprawie naruszeń interesów jej klientów.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

To nie pierwsza sprawa dotycząca złych praktyki w sektorze fotowoltaiki w Polsce. W grudniu informowaliśmy, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko Asmanta Call Center oraz osobom zarządzającym tą spółką. Zarzuty dotyczą kontaktów telefonicznych bez wcześniejszej zgody konsumentów na telemarketing. Telemarketerzy mogli też wprowadzać konsumentów w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji oraz nie przekazując istotnych informacji o warunkach ich pozyskania. Z kolei w styczniu Chróstny nałożył karę o wartości 28 mln zł na spółkę BO Energy. Przedstawiciele spółki, aby zachęcić konsumentów do skorzystania ze swojej oferty, powoływali się w rozmowach z klientami na współpracę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska. Spółka będzie też musiała zwrócić pieniądze konsumentom, którzy odstąpili od umowy.

Tym razem kolejnej spółce będą się przyglądać kontrolerzy z delegatury UOKiK w Bydgoszczy. Chodzi o firmę z tego miasta, która podpisywała z klientami umowę na dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej, pompy ciepła i kotła elektrycznego. Po wpłaceniu zaliczek w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych klienci do tej pory nie mogą doczekać się realizacji warunków zawartych w umowach. Firma tłumaczy się m.in. wojną w Ukrainie i trudną sytuacją na rynku. Chodzi o brak dostępności pomp ciepła, z którą boryka się cała branża. Inni klienci podpisali umowy, gdzie po wpłaceniu zaliczki i długim oczekiwaniu na realizację instalacji PV na dachach, ta była instalowana, ale później okazywało się, że wadliwie. Szczegółowe problemy klientów opisuje Gazeta Pomorska.

Pod lupą UOKiK

UOKiK jest jednym z urzędów, który monitoruje rynek rozwijającej się od kilku lat energetyki słonecznej w Polsce. Na rynku pojawiło się wielu nieuczciwych przedsiębiorstw, którzy szkodzą klientom, podpisują niejasne umowy, psując jednocześnie wizerunek pozostałych firm traktujących klientów w sposób uczciwy.

Instalacje fotowoltaiczne to poważna i droga inwestycja. Konsument musi mieć czas, żeby solidnie ją przemyśleć, zwłaszcza jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy. Odbieranie konsumentom prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem firmy jest bezprawne i niedopuszczalne – informował w jednym z komunikatów Prezes UOKiK.

W 2021 r. do UOKiK trafiło ponad 120 skarg związanych z fotowoltaiką. Najczęściej dotyczyły obciążania klientów wysokimi kosztami przy odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz braku w umowie terminu jej wykonania lub niewywiązywania się z niego. Konsumenci zgłaszali także możliwość wprowadzenia w błąd co do ostatecznych kosztów wykonania instalacji oraz stosowania postanowień abuzywnych. Problemem jest również natrętny marketing telefoniczny przy użyciu botów.

Źródło: Gazeta Pomorska, UOKiK, Twitter

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia