
Czy pojazd elektryczny to dobre rozwiązanie dla firm? Czy warto i opłaca się leasingować samochody elektryczne? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć europejski Fundusz Leasingowy S.A. Przeprowadzono w tym celu analizę porównawczą kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznego i spalinowego.
Symulacje przeprowadzono dla dwóch wariantów leasingu: leasingu klasycznego i leasingu z wysokim wykupem. W przypadku tego pierwszego, różnica w kosztach eksploatacji to aż 45% na niekorzyść pojazdów elektrycznych!
Założenia do porównania
Do analizy wzięto dwa porównywanej klasy pojazdy - Opel Astra z silnikiem spalinowym (benzynowy) i Nissan Leaf II z napędem elektrycznym obydwa o mocy 150 KM.
Porównano koszty eksploatacji pojazdów w leasingu klasycznym (wykup 1%) i leasingu z wysokim wykupem (wykup 45%) w 3-letnim okresie umowy (35 rat). Wpłata własna klienta to 10% ceny pojazdu, roczny przebieg pojazdu założono na 20 tysięcy kilometrów.
Dla uproszczenia pominięto w analizie koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych.
WARIANT I Leasing klasyczny (wykup 1%)
Opel Astra (spalinowy) | Nissan Leaf II (elektryczny) | |
Cena netto PLN (cennik 6 maj 2018r.) | 60 406 | 117 480 |
Rata miesięczna netto (PLN) | 1645 | 2998 |
Koszt PLN/1km | 1,36 | 1,80 |
Koszt użytkowania* | 88 217 zł | 127 893 zł |
Opracowanie na podstawie analizy EFL
*koszty użytkowania zawierają opłaty leasingowe z wykupem i paliwo
Różnica w kosztach wynosi 39 676 złotych. W tym wariancie leasingu, użytkowanie samochodu elektrycznego jest o 45% droższe od użytkowania pojazdu spalinowego.
WARIANT II Leasing z wysokim wykupem (wykup 45%)
Opel Astra (spalinowy) | Nissan Leaf II (elektryczny) | |
Cena netto PLN (cennik 6 maj 2018r.) | 60 406 | 117 480 |
Rata miesięczna netto (PLN) | 945 | 945 |
Koszt PLN/1km | 0,95 | 1,11 |
Koszt użytkowania* | 63 128 zł | 78 505 zł |
Opracowanie na podstawie analizy EFL
*koszty użytkowania zawierają opłaty leasingowe z wykupem i paliwo
Różnica w kosztach wynosi 15 377 złotych. W tym wariancie leasingu, użytkowanie samochodu elektrycznego jest o 24% droższe od użytkowania pojazdu spalinowego.
Elektryk w leasingu się nie opłaca?
Z powyższej analizy wynika, że pojazd elektryczny w eksploatacji jest zdecydowanie droższy od spalinowego. Jak zauważa EFL, sama kalkulacja to nie wszystko. Obecny kształt Ustawy o elektromobilności ze zbyt słabymi zachętami nie jest w stanie zniwelować różnicy w kosztach użytkowania. EFL postuluje w raporcie, by rząd, we współpracy z instytucjami finansowymi postawił na edukację w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych.
W podjęciu decyzji o zakupie firmowego pojazdu elektrycznego, kwestie ekologii mogą i powinny mieć znaczenie. Czy wygrają jednak z kryterium opłacalności ekonomicznej?
Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy S.A.