Koniec autobusów z dieslem? 60 autobusów wodorowych za 40 mln euro zamówione!

Niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe i logistyczne zamówiło pulę autobusów wodorowych, aby rozszerzyć swoją flotę. Deutsche Bahn podpisało umowę ramową z portugalskim producentem Caetanobus na maksymalnie 60 autobusów wodorowych. Pierwsze pojazdy będą eksploatowane w Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie już na początku 2024 roku.

Koniec dla silników diesla
Według własnych deklaracji, dział autobusowy DB Regio Bus jest największym dostawcą transportu autobusowego w Niemczech z około 470 milionami pasażerów rocznie. Celem firmy jest wycofanie ostatniego autobusu z silnikiem diesla ze swojej floty do 2038 roku. W ciągu siedmiu lat każdy nowo nabyty autobus ma być eksploatowany bez emisji. Początkiem realizacji tego planu jest właśnie zamówienie 60 autobusów napędzanych wodorem - podaje przedsiębiorstwo komunikacyjne. Koszty z tym związane sięgają aż 40 mln euro.
Oprócz autobusów akumulatorowo-elektrycznych dla obszarów miejskich, firma skupia się również na autobusach zasilanych wodorem dla obszarów wiejskich.
W Szlezwiku-Holsztynie i Dolnej Saksonii pierwsze wodorowe autobusy Deutsche Bahn powinny jeździć już na początku 2024 roku. Zamówienie 60 autobusów wodorowych jest kolejnym krokiem w kierunku pożegnania diesla.
Technologia ma lepiej funkcjonować na obszarach wiejskich
W przeciwieństwie do obszarów miejskich, technologia wodorowa lepiej nadaje się do zastosowania w regionach bardziej wiejskich. Autobusy wodorowe są przyjazne dla klimatu, a także posiadają zaletę w postaci szybszego ładowania niż akumulatory elektryczne. Pojazdy wodorowe szczególnie dobrze nadają się do obszarów wiejskich ze względu na duży zasięg oraz krótszy czas tankowania wodoru, w porównaniu do czasu ładowania baterii silników elektrycznych.
Ogniwa paliwowe od Toyoty
Podpisana umowa ramowa potrwa do 2026 roku. W tym czasie Portugalczycy mogą otrzymać od DB zamówienie nawet na 60 autobusów. Wartość umowy wynosi aż 40 mln euro. Konkretnie chodzi o autobusy „H2 CityGold”, które są dwunastometrowymi pojazdami, mieszczącymi 34 miejsc siedzących dla pasażerów, a także 47 miejsc stojących. 60 autobusów pochodzi z Portugalii od producenta Caetanobus, który montuje w swoich autobusach ogniwa paliwowe Toyoty. Autobusy te są niskopodłogowe oraz przystosowane do transportu osób z niepełnosprawnościami. W pełni zatankowane pojazdy będą w stanie przejechać od 350 km zimą do 550 km latem.
Nowoczesna technologia została już wcześniej sprawdzona
Zamówienie zostało poprzedzone pozytywnym pionierskim projektem. Spółka zależna DB, Autokraft, zleciła w dzielnicy Nordfriesland uruchomienie dwóch autobusów na wodór. Paliwo pochodziło z dwóch stacji paliw eFarm w Husum i Niebüll. Do turbin wiatrowych zostało podłączonych pięć elektrolizerów firmy H-Tec Systems, każdy o mocy 225 kilowatów. Realizator przedsięwzięcia, firma GP Joule, wdrożyła wówczas projekt i prowadzi go do dziś. Firma ta zamówiła również niedawno pięć nowych elektrolizerów o mocy dwóch megawatów każdy.
Źródło: pv-magazine