
Wodór, coraz częściej wymieniany jest jako kluczowy element transformacji transportu, ze względu na możliwość ekologicznej produkcji oraz bezemisyjność w trakcie spalania. W Polsce inwestycje w wodór są widoczne szczególnie w sektorze komunikacji publicznej. Jednym z głównych inwestorów w wodór w Polsce jest grupa ORLEN, która uruchomiła pierwszą, powszechnie dostępną, całodobową stację ładowania wodoru w Polsce.
Na katowickiej stacji dostępne są trzy dystrybutory paliwa. Dwa z nich, przeznaczone są do tankowania autobusów i samochodów ciężarowych, ponieważ zawierają wodór sprężony pod mniejszym ciśnieniem. Trzeci ma służyć do tankowania samochodów osobowych, a więc ciśnienie jest sprężone do wysokości 700 barów.
Ilość paliwa, potrzebna do zatankowania autobusu, tak aby wystarczyło ono na jeden dzień pracy pojazdu, wynosi 30 kg, co wystarczy na przejechanie około 350 km. Takie tankowanie powinno zająć około 15 minut. W przypadku samochodu, zakładając, że pojemność zbiornika wynosi 5 kg, tankowanie powinno trwać w okolicach 5 minut, zapewniając przejechanie 600 km.

Projekt Clean Cities
Poznańska stacja powstała w ramach projektu Clean Cities, dofinansowanego przez Unię
Europejską. Kolejne inwestycje w ramach drugiego etapu projektu, planowane są w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Podczas trzeciego etapu planowana jest budowa kolejnych 16 stacji.
Stacja ładowania wodoru ma swoje zastosowanie w transporcie miejskim na jednej z krakowskich zajezdni już od ponad roku. Paliwo dostarczane jest z oddziału ORLEN, w pobliskiej Trzebini.
Dalsze plany wodorowe ORLENU
Firma do 2030 roku planuję rozbudowę stacji tankowania wodoru, przeznaczonych zarówno do celów indywidualnych, jak i publicznych. Ilość planowanych inwestycji to 100 stacji, zarówno w Polsce, w Czechach i na Słowacji. Stację mają być przeznaczone do tankowania samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek czy też pociągów.
Paliwo ma być dostarczane za pomocą hubów wodorowych, czyli infrastruktur zapewniających jego produkcję, magazynowanie oraz dystrybucję. Obecnie funkcjonują trzy takie inwestycje, w tym dwie w Polsce. Plany mówią jednak o wybudowaniu kolejnych dziesięciu takich kompleksów do 2030 roku.
ORLEN stawia oczywiście na produkcję zielonego wodoru, a więc proces elektrolizy musi wykorzystywać energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii. Przewidywana moc zainstalowanych elektrolizerów do 2030 roku ma wynosić 1 GW, co pozwoli na produkcję 130 tysięcy ton zielonego wodoru rocznie!
Poza projektem Clean Cities, ORLEN planuję budowę korytarza wodorowego, dla transportu ciężkiego, który ma rozciągać się od Grecji aż do Norwegii. W Polsce, rozwój gospodarki wodorowej skupi się też na województwie pomorskim, aby pomóc w dekarbonizacji istniejących tam rafinerii, portów czy oczywiście transportu.
Niedawno MKiŚ ogłosiło plany w zakresie stworzenia prawa wodorowego. Postępy w rozwoju technologii zielonego wodoru w naszym kraju będziemy bacznie obserwować i relacjonować!
Źródło: www.pap-mediaroom.pl